نکاتی درباره شیشه و پنجره های دو جداره

کار روی شیشه
1,529

نکاتی درباره شیشه و پنجره های دو جداره

یکی از پر کاربردترین مواد و مصالح در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان, انواع شیشه است. طبق اطلاعات موجود, نخستین بار آنرا اهالی بابل ( در خاورمیانه ) در حدود 3000 سال پیش کشف کرده اند. اما استفاده عمومی از شیشه, تنها 200 سال سابقه دارد.


از جمله هنرهای دستی قدیم ایران, کار روی شیشه است !

در این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” , صرفا به مسائل شیشه های دوجداره خواهیم پرداخت و سخن درباره سایر کاربردهای شیشه در صنعت و دکوراسیون  را به فرصتی دیگر وا می گذاریم.

امروزه در توجیه استفاده از ” شیشه های دوجداره ” به موارد متعددی اشاره میشود. صرفه جوئی در استفاده از انرژی, تامین آرامش در فضای داخلی منازل و محیطهای کار و مسائل آلودگی هوا, از جمله این دلائل است. اما براستی نخستین بار چه عواملی باعث علاقمندی مردم به ” ایزوله ” کردن فضای درون خانه هایشان گردید ؟


با استفاده از لولاهای گوناگون میتوان از امکانات مختلف بازشو پنجره ها استفاده کرد !

تکنولوژی ” شیشه های دوجداره ” قدمت چندانی ندارد و به آمریکای 1930 باز می گردد. اما پیش از آن و بدین منظور در بسیاری از کشورهای اروپائی ( از جمله در روسیه و ایتالیا ) از دو پنجره چوبی استفاده میشد که در فاصله کمی از هم قرار داشتند. بدین ترتیب نه تنها گرد و غبار کوچه و خیابانهای خاکی آنزمان, بلکه سر و صدای محیط نیز به درون خانه ها نفوذ نمیکرد.

استفاده از این تکنولوژی گرچه تقریبا بعد جنگ دوم جهانی رواج یافت, اما بیشترین پیشرفتها در این صنعت مربوط به 60 سال اخیر است. در تولید شیشه های دوجداره از قطعات فلزی ضد زنگی بنام spacer استفاده میشود که مابین دو شیشه قرار میگیرد تا بینشان فاصله معین ( حدود یک سانت ) تامین گردد.

درون این قطعات مواد رطوبت گیر ( نظیر سیلیکاژل ) قرار میگیرد تا مانع بخار گرفتگی شیشه در فصولی از سال شود که تفاوت دما و رطوبت داخل و بیرون ساختمان بالاست.

همزمان با چسب  spacerبه دو شیشه, در فضای بین آنها نوع مناسبی از گازهای بی اثر ( عمدتا آرگون ) تزریق میشود که منجمله باعث خاصیت عایق صوتی و دمای شیشه های دوجداره گردد.


در ساختمان شیشه دوجداره میتوان بخشهای مختلفی را از هم تمیز داد که شاید مهمترینش مواد رطوبت گیر, نوع گاز بین دو شیشه و تکنولوژی انجام آن باشد.

گازهای ” بی اثر ” که در ردیف 18 جدول تناوبی عناصر ( جدول مندلیف ) قرار دارند, بجهت تکمیل ظرفیت مدار الکترونی آخر, در دما و فشار معمولی با مواد دیگر واکنش نمیدهند. این گازها غیرقابل تنفس بوده و موجودات زنده نمیتوانند در آن به حیات ادامه دهند.

از گازهای بی اثر, برای تولید لامپهای رنگی مشهور به ” نئون ” نیز استفاده میشود که منجمله در زمینه های مختلف دکوراسیون داخلی ساختمان, مصارف تبلیغاتی گسترده دارند. 


نمونه تبلیغات با استفاده از چراغهای نئون

از جمله عوامل موثر بر ” تاریخ مصرف ” شیشه های دوجداره, اشباع مواد رطوبت گیر و نیز از بین رفتن خاصیت چسب spacer است و ممکن است تا 30 سال باشد.

متاسفانه در زمینه تولید شیشه های دوجداره نیز موارد تخلف و تقلب کم نیست. در شرایطی که بنا به دلائل معین عملا چیزی بنام حقوق مصرف کننده وجود ندارد, ظاهرا مسئولیت کنترل در این زمینه نیز با موسسه استاندارد ایران است.

تاریخ ” استاندارد ” در ایران به سال 1304 میرسد و این سازمان عملا کارش را از 1339 شروع کرده است. اما چه میتوان گفت وقتی حرمت امامزاده را متولی آن نیز نگه نمیدارد و گفته اند : وای به روزی که بگندد نمک !


براستی چه عواملی باعث ارتقاء اعتبار هر علامت استاندارد میشوند ؟

از جمله انتقاداتی که به مردم ایران میشود, دخالت فراوان و بی رویه در هر کار و تخصص نداشته است. اما وقتی با چنین ضعفهائی در کنترل و اداره امور مواجه میشویم, باید انصاف داد که چرا آنان مجبور بوده و شده اند که قدری در همه کارها حواسشان را جمع کنند تا گرفتار خسارتهائی نگردند که کسی نیز پاسخگو و دادرسشان نخواهد بود ! ؟

شیشه و روشنائی را نسبتی باهم است و حق نبود این یادداشت ما در ” دکوراسیون بهفرم ” , موجب تکدر خاطر بینندگان علاقمند به این مباحث گردد. پس بگذار سخن آخر ما در این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم “, آرزوی سلامتی و شفافیت شیشه جان و روح همگان باشد !

از جمله تکنیک های کار روی شیشه, روشهای برش شیشه به اشکال هندسی نظیر دایره یا بیضی است. ویدئو پیوست نمونه ” گرد بری ” روی شیشه را بنمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/CFk5mw2B0gY/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.