مسائل پارکت لمینیت – 1

بخشی از خط تولید لمینیت
876

مسائل پارکت لمینیت – 1

کلیاتی درباره ساختمان و ویژگیهای پارکت لمینیت

صرف نظر از برخی وجوه مشترک, کفپوش های ساختمانی به جهاتی نیز باهم متفاوتند. ما در این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” خواهیم کوشید به مواردی در رابطه با پارکت لمینیت بپردازیم که این پوشش کف را از سایر کفپوش های ساختمانی متمایز می سازد.

برخی از مباحث ( نظیر مسائل حقوقی و . . . زیبائی شناسی ) در انواع کفپوش های ساختمانی, دارای نقاط اشتراک فراوانی هستند که موضوع این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” نمی باشد.

ما در این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” به مباحث ” مشخصات “ , ” زیرسازی “, ” نصب “, ” نظافت ” , ” نگهداری ” و ” جابجائی ” انواع پارکت لمینیت خواهیم پرداخت. نخستین بخش از این مجموعه به کلیاتی درباره این نوع پوشش کف ساختمانی اختصاص دارد.


این تصویر نشان میدهد که چگونه میتوان اتصالات تایل های لمینیت را باصطلاح ” جا ” زد !

لمینیت ها در واقع نسل جدید پارکت های چوبی بشمار می روند. این نوع از پوشش کف نخستین بار در سال 1977 به بازار عرضه شد. تولید لمینیت از زمانی میسر شد که صنایع فراوری چوب, باندازه کافی پیشرفت کرده بودند. ضخامت لمینیت در مقایسه با پارکت چوبی, کمتر و معمولا شامل استانداردهای  8, 10 یا 12 میلیمتر می باشد.

لمینیت شامل 4 قسمت متفاوت می باشد که بخش عمده آنرا لایه HDF تشکیل میدهد. تاثیرات رطوبت بر این نوع چوب فراوری شده, بسیار کمتر از چوب و چوبهای فراروی شده پیشین است . این محصول نسل جدید و پیشرفته MDF می باشد که خود محصول پیشرفت در صنعت نئوپان بوده است.


در این تصویر تفاوت میزان فشردگی بافت ” نئوپان ” و ” MDF ” به وضوح قابل مشاهده است !

روی HDF لایه نازکی بنام ” فیلم ” پرس شده که طرح و رنگ لمینیت را می نماید. لایه روئی آخر, همان رویه شفاف موسوم به ” لمینیت ” است که باعث مقاومت سایشی و نیز ثبات طرح و رنگ این نوع پوشش کف در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید میگردد.

برای جلوگیری از تاب طولی یا عرضی در تایل ها, لایه کاغذی به قسمت زیرین لمینیت پرس میشود که لایه چهارم و نهائی پارکت لمینیت می باشد.

لمینیت از نظر اقتصادی, بسیار ارزانتر از پارکتهای چوبی است. نصب و نگهداری آن نیز بمراتب آسان و راحت تر می باشد. پارکت لمینیت نسبت به نوع چوبی آن, در برابر نفوذ حشرات بسیار مقاوم تر است. تاثیرات جوی روی لمینیت خیلی کمتر بوده و بهمین جهت نسبت به پارکت های چوبی خیلی دیرتر به سر و صدا ( غِژ- غِژ ) می افتد.


پارکت های چوبی در موقع نفوذ رطوبت, آسیب پذیرتر از لمینت می باشند !

در طول و عرض هر تایل لمینیت, شیار و زبانه متناسب وجود دارد که به آن ” کلیک ” می گویند. اتصال طولی و عرضی تایلها نیز توسط همین کلیک ها صورت میگیرد. امروزه لمینیت های ” دبل کلیک ” تولید میشوند که از نظر اتصال, محکمتر از لمینیت های معمولی اند.

لمینیت به جهت قیمت ارزانتر از چوب و از کفپوش pvc گرانتر است. برای پوشش کف فضاهائی از منزل ( مثل آشپزخانه ) که در تماس بیشتر با رطوبت قرار دارند, بهتر است از انواع کفپوش pvc استفاده شود که در برابر رطوبت از مقاومت بیشتری برخوردارند.


برای پوشش کف فضاهائی از منزل که در تماس بیشتر با رطوبت می باشند, کفپوش های pvc مناسب تر از لمینیت است !

با آرزوی سلامتی, امیدواریم این مباحث با نقد و نظریات بینندگان گرامی سایت ” دکوراسیون بهفرم ” غنی تر گردند. در بخش بعدی این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” درباره تفاوت موارد استفاده انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله کفپوش pvc و پارکت های چوبی یا لمینیت ) بیشتر گفتگو خواهیم کرد.

گاهی به دلائل گوناگون بین تایل های لمینیت ( در طول یا عرض ) فاصله می افتد. ویدئو پیوست راهکار جالب و ساده ای را بنمایش میگذارد که برای چنین موارد مفید است :

https://www.instagram.com/p/CPnrqr6Dr9t/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.