مختصری درباره نمای آجری در دکوراسیون داخلی ساختمان

نمای آجری
2,966

مختصری درباره نمای آجری در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

یکی از قدیمیترین مصالح ساختمانی, آجر است که اگرچه به کار دکوراسیون داخلی ساختمان نیز می آید, اما عمدتا در نمای ساختمانها استفاده میشد. نوعی از آجر, بشکل مربع, در گذشته بجای موزائیک کف ( عمدتا در حیاط منازل ) نیز مورد استفاده بود.


معبد چغازنبیل در شوش, یکی از قدیمیترین ساختمانهای با نمای آجری ایران است !

آجرهای امروز ( هم بجهت نوع فراوری, جنس و . . . ابعاد ) بسیار متنوع تر از آجر در قدیم است. کسانی که سن و سالی از ایشان گذشته یادشان هست که نماهای آجری بنام ” آجر بهمنی ” وجود داشت که زمانی نمای اغلب ساختمانهای شهرها ( از جمله تهران ) را تشکیل میداد.

یکی از ویژگیهای آب و هوای اغلب مناطق ایران, تغییرات قابل توجه دما و رطوبت در فصول مختلف سال است. از دلائل مهم انتخاب آجر بعنوان نما, بجز فراوانی و سهل الوصول بودن, یکی نیز مقاومت مناسب آن در چنین تغییرات جوی بوده است. اما بعدها نمای آجر, جای خود را به مصالح دیگری داد که ضعف های این مصالح در نما را نداشتند.

در گذشته تقریبا تنها مشکل نماهای آجری, شوره زدن آجر بود. بعدها که استفاده از وسائل نقلیه ( اغلب دود زا ) گسترش یافت و مردم شهرها برای گرمایش منازل خود بیش از پیش به سیستم های گرمایشی روی آوردند که از سوخت های فسیلی استفاده میکردند, چرک شدن نیز به مشکلات نمای آجری اضافه شد که تقریبا هیچ کاری برایش نمیشد کرد.

در سالهای بعد انقلاب, استفاده از نماهای آجری مجدد باب شد که به آن ” نمای آجر 3 سانتی ” گفته میشد. آجر 3 سانتی که به روش کاملا ماشینی تهیه میشد, از نظر ابعاد دقیقا همگن ( هم اندازه ) بودند و بهمین جهت در کار با آن میشد انواع طراحی های جالب و زیبا را اجرا کرد. علاوه بر این ها, آجر نمای 3 سانتی رنگ بسیار روشنی داشت که جلوه خاصی به نمای ساختمانها می بخشید. اما همین روشنی رنگ که در ابتدا بسیار پر جلوه بود, در اثر بارش ها و آلودگی هوای شهرها, بزودی بشدت چرک میشد و منظره ناجالبی به ساختمان میداد.


امروزه با روش سند بلاست میتوان همیشه نمای آجری تمیز و پر جلوه ای برای ساختمانها فراهم کرد !

بعدها اگرچه با سندبلاست میشد نماهای آجری را هر از گاه کاملا نو نوار کرد, اما استفاده از این مصالح در نما بتدریج محدودتر گردید. اما هنوز هم کارهای آجری در معماری داخلی ساختمان, از اقبال معینی برخوردار می باشد. پارتیشن های آجری و تابلوهای آجرنما در داخل ساختمان, ضمن تداعی بافت شرقی, از زیبائی خاص و طبیعی نیز برخوردار است که علاقمندان خاص خود را دارد.

ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در وهله نخست خواهیم کوشید اطلاعات لازم درباره جنس و نصب انواع آجر ( از جمله برای نما و . . . شومینه ) را در اختیار عموم قرار دهیم.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنف, از جمله شرکتهای تولید آجر نما عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب سلیقه خود است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله مجریان زحمتکش صنف آجر نما درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهای نما و داخلی که با آجر اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” ( از جمله ” نمای آجر ” ) باشد.

معمولا وقتی نام آجر به میان می آید, اسم ملات هم مترادف آنست. اما اطلاع از تازه های صنعت همیشه راههای جدیدی را پیش روی طراحان دکوراسیون داخلی ساختمان و مجریان میگذارد که شاید در بدو امر قدری غریب بنظر آید. ویدئو پیوست استفاده عملی از نوعی از چسب را نشان میدهد که در مواقعی که استفاده از ملات شاید ناممکن باشد, ضمن ایمنی, راهگشا نیز میتواند باشد :

https://www.instagram.com/p/B8MNatbpPv3/

2 نظرات
  1. tsarxtsomg می گوید

    Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?

    1. مدیر سایت می گوید

      با سلام و تشکر از توجه شما,
      یک ) متوجه منظور جنابعالی نشدیم. شما هم اکنون وارد سایت ” دکوراسیون بهفرم ” شده اید و راههای تماس با سایت نیز در آنجا مشخص است. از جمله این راهها ایمیل سایت و نیز کامنت های ذیل هر مطلب در سایت است.
      دو ) حتما دقت دارید که سایت ” بهفرم ” صرفا به مباحث دکوراسیون داخلی ساختمان احتصاص دارد. ضمنا زبان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” نیز فارسی است و مخاطبان آن از جمله تمام فارسی زبانان سراسر جهان می باشند.
      علاقمندان غیر فارس زبان مباحث دکوراسیون نیز فعلا برای استفاده از یادداشتهای سایت ” دکوراسیون بهفرم ” چاره ای جز استفاده از نرم افزارهای موجود ترجمه در اینترنت ندارند.
      امیدواریم شرایط بگونه ای پیش رفته و در کار سایت گشایش مالی لازم فراهم شود تا بتوانیم این سایت را همزمان با زبانهای رایج دنیا در اختیار علاقمندان به مسائل دکوراسیون در تمام جهان قرار دهیم.
      پاینده باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.