سخنی درباره اصلاح پوشش کف در مواقع نشت رطوبت به طبقات پائین

سنگ فرز
790

سخنی درباره اصلاح پوشش کف در مواقع نشت رطوبت به طبقات پائین

یکی از مسائل جاری و البته دردسرساز در دکوراسیون آپارتمانها, موضوع نشت آب یا رطوبت به طبقات پائین است. این مساله زمانی بیشتر اهمیت می یابد که طبقه پائین مسکونی, تجاری یا اداری باشد. در این حالت لزوم رفع هرچه سریعتر مشکل, با مسائل انسانی و اقتصادی درهم می تند که حل و فصل آن همیشه آسان نیست.


بهم خوردن چنین آرامش بواسطه تعمیرات و بنائی البته ناگوار است !

کفپوش های pvc و انواع پارکت ( از جمله انواع لمینیت ) از جمله پوشش های کف می باشند که در دکوراسیون داخلی ساختمان بسیار کاربرد دارند. این یادداشت تنها بر همین دو نوع از پوشش کف متمرکز است. ما در ” دکوراسیون بهفرم ” گفتگو درباره مسائل دیگر انواع کفپوش های ساختمانی ( نظیر انواع سنگ, سرامیک و . . . موزائیک, در همین ارتباط را به فرصتی دیگر وا میگذاریم.

گاهی مالک یا مستاجر این واحد بتازگی کفپوش ساختمان را تعویض نموده و رفع نشتی به طبقه پائین مستلزم صرف هزینه مضاعف می باشد که بویژه در این شرایط مطلوب هیچ کس نیست.

نخستین مساله در این موارد حفظ خونسردی, مشورت کافی با اهل فن و سپس تدارکات لازم فنی و . . . انسانی است. پیشنهاد ما در ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که بعد از روشن شدن موضوع و قبل از هر اقدام عملی در این زمینه, نخست ساکنان طبقه پائین را نسبت به مساله کاملا روشن نمائیم.

گام اول تشخیص علت و منبع نشت رطوبت است. در این صورت میتوان با حداقل تخریب, تنها قسمتهائی از پوشش کف را جمع آوری نمود که واقعا لازم است. خوشبختانه امروزه تجهیزات مناسبی برای این منظور وجود دارد که میتوان بدون هرگونه تخریب, کاملا محل نشت آب را پیدا کرد.

مساله دوم چگونگی جمع آوری پوشش کف است تا بتوان بعد اتمام کف سازی, آنها را مجددا نصب نمود. یکی از محاسن کفپوشهای pvc یا انواع پارکت ( از جمله لمینیت ها ) همین امکان استفاده مجدد می باشد. در اینمورد قبلا مطالبی در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” منتشر نموده ایم که نیازی به تکرار نیست.

پارکت ها از نظر امکان و سهولت جمع آوری مناسبتر از انواع کفپوش pvc می باشند که نسبتا بتازگی نصب شده اند. درباره جمع آوری کفپوش های مستعمل یادداشتهای متعددی قبلا در ” دکوراسیون بهفرم ” منتشر شده, اما برای جمع آوری کفپوشهای pvc تازه نیاز به دقت و ملاحظاتی هست که تنها از عهده استادکاران باتجربه, باذوق و علاقمند بر می آید.

در جمع آوری کفپوشهای رول, با استفاده از خط کشی دقیق و تیغ موکت بری ( کاتِر ) میتوان شرایطی را فراهم نمود که قطعات کفپوش مجددا و بخوبی در جای نخست نصب شوند. برای خطکشی دقیق میتوان از ریسمان کار رنگی ( چاک لاین ) بهره برد که استادکاران سنگ کار یا . . . سرامیک کار, استفاده از آنرا بخوبی میدانند.


نمونه ریسمان رنگی ( چاک لاین )

اگر کفپوش کاملا به زیرکار چسبیده و امکان جداسازی آن بآسانی میسر نیست, پیشنهاد ما استفاده از سنگ فرز است. بعد ترسیم مسیرهای احتمال نشتی روی کفپوش, میتوان  خطوط برش را در طرفین این مسیر کاملا و به دقت خطکشی نمود. در انجام اینکار باید بسیار دقت نمود تا برش ها کاملا صاف و بدون کمترین لب پریدگی باشد.

با برش عمقی کفپوش, آسانتر میتوان کفپوش و زیرکار ( موزائیک, سرامیک یا . . . سیمانکاری ) را باهم از جا بیرون آورد. این قسمتها را در جای مسطح و کاملا صاف بگذارید تا بعد از اصلاح لوله کشی و رفع مشکل نشتی آب, مجددا با ملات مناسب نصب گردد.

ضخامت بند ناشی از برش با سنگ فرز معمولا نباید بیش از 3 میلیمتر باشد. مرحله آخر کار, بندکشی این قسمت است. برای اینکار میتوان از ” همرنگی ” و بتانه های آماده خاص استفاده کرد. اگر به هر دلیل عرض ” بند ” بیشتر شد, استفاده از نوارهای باریک PVC را پیشنهاد میکنیم که گاه میتواند دارای تضاد رنگی با کفپوش اصلی باشد.


یکی از انواع بتانه آماده موجود در بازار, انواع ” بتانه سنگی ” است !

اما همه این کارها وقتی با سرعت لازم, آرامش روانی و . . . کمترین خرج تراشی غیرلازم بانجام خواهد رسید که هم در بخش مشورت و اجرا, از مجموعه استادکاران مجرب و منصف رشته های تاسیسات, بنائی و نصب کفپوش استفاده شود. این جمع لازم است باهم مشورت داشته و کاملا هماهنگ عمل نمایند.

از نگاه ” دکوراسیون بهفرم ” اینگونه کارها آنگاه به درستی و . . . صلاح, به سامان میرسند که صبور باشیم و از عجله بی مورد و نابجا جدا پرهیز کنیم !

یکی از مسائل رایج هنگام استفاده از انواع کفپوش, رفع خط و خش های روی آنست. مجموعه تصاویر و ویدئوهای پیوست نشان میدهد که چگونه میتوان خط و خش های روی پارکت چوبی را برطرف نمود :

https://www.instagram.com/p/CZEavTaK_l6/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.