سخنی درباره ارتباط ” ابعاد ” و ” زیبائی شناسی ” در دکوراسیون

سرویس بهداشتی دلباز
1,027

سخنی درباره ارتباط ” ابعاد ” و ” زیبائی شناسی ” در دکوراسیون

گفته اند : هر سخن جائی و هر نکته, مُقامی دارد !  این مثل را در مورد نسبت و اندازه هر یک از ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان نیز میتوان بکار برد.


هم لایق دشمن است و هم لایق دوست /  اندازه نگهدار که اندازه نکوست : شیخ اجل سعدی

بعنوان نمونه پنجره های UPVC و آلومینیومی گرچه برای فضاهای بزرگ بسیار درخور و مناسب اند, اما استفاده از آنها در سرویس ها چندان زیبا و متناسب نیست. در فضاهای کوچک و محدود بهتر است بدین منظور از چوب یا پروفیل های آهنی استفاده کرد که به جهت فنی میتوانند بسیار ظریفتر باشند.

با وجود سیستم های تهویه مناسب, به هر جهت محیط سرویس و حمام بجهت دما و رطوبت متفاوت از سایر فضاهای منزل است. اما بواسطه پیشرفتهای قابل توجه در صنعت رنگ و نیز فراوری چوب, مدتهاست که دیگر آن محدودیتهای گذشته برای استفاده از آهن یا چوب جهت چنین فضاهائی وجود ندارد.


تهویه چنین سرویس بهداشتی دلباز, مسلما بهتر از یک سرویس حداقلی است !

سلیقه اشخاص در موضوع رنگ بسیار متفاوت است. پیشتر نیز ضمن یادداشتهائی در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” اشاره کردیم که در این زمینه برخی ” تناسب ” و بعضی ” تفاوت رنگی ” را بیشتر دوست میدارند. اما در زمینه اندازه, ترجیح با تناسب است و برای هر فضای با هر مساحت یا دید (  view ) بهتر است قاب پنجره دارای اندازه مناسب باشد.

دقت در اندازه برای مبلمان هر فضای مسکونی, اداری یا تجاری نیز اهمیت دارد. شاید صندلی و مبل استیل بطور کلی رسمی و مجلسی تر از دیگر مبلمان چوبی یا فلزی باشند, اما هر مبل استیل با هر ابعاد و اندازه ( پایه, سرتاج, منبت و غیره ) برای هر فضا مناسب نیست.


این مبلمان اگرچه زیباست, اما برای فضائی بسیار کوچکتر حتما مناسب نیست ! ؟

گاهی خریدار در انتخاب هر یک از ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان نظیر مبلمان با محظوراتی مواجه است. بعنوان مثال او پیش بینی میکند که بزودی نیاز به تعداد صندلی و مبلمان بیشتر خواهد داشت و یا تجربه نشان میدهد که پیدا کردن تعدادی بیشتری از آنها با همین طرح و پارچه در آینده مشکل باشد. در چنین موارد میتوان ضمن خرید با نگاه آینده نگرانه تر, فعلا تعدادی از آنها را بجهت محدودیت فضا بشکل مناسب بسته بندی و انبار نمود.

در انتخاب گل و گیاهان یا شکل و معماری فضای سبز نیز دقت در اندازه ها لازم است. در این مورد نیز تناسب ابعاد, نتیجه کار را زیباتر خواهد نمود.

مسلما هر کس علاقه به گل و گیاهان خاصی دارد و فضای سبز با معماری و مصالح معین را بیشتر می پسندد. اما مساحت فضای سبز, چه در داخل آپارتمان, مشاعات یا فضای باز, به دلائل روشن میتواند با محدودیت های خاص همراه باشد که قطعا در انتخاب ها تاثیرگذار است.

هر فضای سبز بجهت موقعیت جغرافیائی و محیطی, از نور خاص طبیعی یا مصنوعی برخوردار بوده و بجهت دما و غیره نیز موقعیت ویژه دارد. در چنین شرایط برای هر فضا, گل و گیاهان خاصی مناسب است که بجهت ارتفاع یا پُر بودن, با آن فضا در تناسب باشند.

در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان, توجه به تناسب در اندازه های کابینت آشپزخانه, بوفه و ویترین پذیرائی, قفسه های کتابخانه, میز کار, سرویس خواب و غیره هم لازم است. در همه این موارد بهتر است دقت کنیم. چرا که همیشه ” چشمگیر بودن ” ملازم ” چشم نوازی ” نیست ! ؟

برای درک ملموس تر رابطه ” تناسب در اندازه ها ” و ” زیبائی “, ویدئو پیوست درباره ساختمان ماکت یک ساختمان جالب توجه است :

نمایش ماکت یک ساختمان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.