برخی کلیات درباره تاریخچه افت و خیز در بازار در و پنجره های چوبی

رنگهای پیشرفته ساختمانی
1,957

برخی کلیات درباره تاریخچه افت و خیز در بازار در و پنجره های چوبی

پیش از این در مطلبی با عنوان ” برخی نکات عمومی درباره مسائل در و پنجره منازل, دفاتر کار و ادارات ” اشاره شد که استفاده از چوب در ساخت انواع در و پنجره در ایران, سابقه بسیار دیرین داشته و این وضعیت تا صدها سال بر همین منوال ادامه یافته است. اما بازار در و پنجره های چوبی تقریبا از 60 سال پیش به اینطرف با افت و خیزهای چندی روبرو بوده و ما در این یادداشت می کوشیم به برخی کلیات در این ارتباط بپردازیم.


نمونه یک در و چارچوب چوبی قدیمی در یکی از روستاهای کردستان

از ویژگیهای اغلب شهرهای ایران ( از جمله تهران ) تغییرات قابل توجه دما و رطوبت در فصول مختلف سال می باشد. شاید در گذشته مردم چندان نیازی نمی دیدند که بخصوص پنجره های خانه را چندان باز و بسته کنند و بهمین جهت مشکل چندانی با انقباض و انبساط در و پنجره های چوبی در فصول خشک یا بارندگی نداشتند.

استاد نجار اگر در و پنجره چوبی را دقیقا باندازه چارچوب می ساخت, این در و پنجره ها در فصول بارندگی قدری متورم شده و آنها را نمیشد به آسانی باز کرد یا بست. اما اگر مبنای استاد نجار بر زمستان می بود, آنگاه لای در و پنجره ها در تابستان خیلی باز می ماند و موجد مشکلات زیادی از قبیل گرد و خاک و . . . میشد.

مشکل درهای چوبی با چارچوب فلزی و پهنای بیشتر دوراهه ( قابلمه ) در و چارچوب تقریبا قابل رفع بود, اما برای این مشکل برای پنجره های چوبی کاری نمیشد کرد. به این ترتیب در زمان اوج ساخت و سازهای شهری از اواخر دهه 40 , ابتدا پنجره های چوبی یک به یک جایشان را به پنجره های آهنی دادند.

از این پس مشکلات چندی ابتدا باعث رواج آلومینیوم در این بخش مهم از صنعت ساختمان گردید. سپس نوبت به استفاده از انواع در و پنجره های pvc و سپس upvc رسید. درباره تاریخچه رواج در و پنجره های آهنی, آلومینیومی, pvc و upvc مطالبی در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” منتشر کرده ایم که علاقمندان را به مطالعه آنها دعوت میکنیم.

رواج دوباره در و پنجره های چوبی اولا با تاخیر قابل توجه همراه بود که تقریبا به همین اواخر مربوط است. نخستین عامل بعدی تاثیرگذار در تجدید اقبال به چوب در صنعت در و پنجره سازی, مربوط به رواج نوعی از نگاه به معماری و . . . است که همراه نوعی نوستالژی نسبت به گذشته و تاریخ قدیم می باشد. در این باره قبلا اشاراتی ( از جمله در یادداشت ” برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه سنگهای دکوراتیو در دکوراسیون داخلی ساختمان ” ) داشته ایم. اما بطور خلاصه میتوان گفت که این بازگشت به گذشته, تنها محدود به معماری نبوده و شامل اغلب عرصه های مد, پوشاک, آرایش مو, لوازم جنبی منزل ( اکسسوری ), شعر و ادبیات و . . . هم شود. نمونه این بازگشت به گذشته را میتوان در رواج مجدد ” نمای رومی ” در ساختمان های شهری میتوان بخوبی مشاهده کرد.

شاید مهمتر عامل در رواج مجدد در و پنجره های چوبی, امکانات بینظیر چوب برای طراحی باشد. با اطمینان میتوان گفت که هیچ یک از مواد و مصالحی که بعدا باب شده, از اینهمه پتانسیل چوب برای انواع طراحی برخوردار نیستند. در این میان مسلما نمیتوان نسبت به تاریخ طولانی و غنی صنعت – هنر چوب ( از جمله در ایران ) بی توجه بود.

عامل بزرگ و مهم دیگر, مربوط به پیشرفتهای جدی در صنایع چوب و شیمی ( از جمله تولید انواع رنگ چوب پیشرفته ) می باشد. پیشرفتهای گسترده در صنعت چوب ( از جمله در چوب خشک کنی ) منجر به فراروی چوبهائی شده که نه تنها از مقاومت قابل ملاحظه ای در تغییرات شدید رطوبت برخوردارند, بلکه در تغییرات شدید دما ( از جمله آتش سوزی ) نیز بسیار مقاومند. چوبهای ” ترمو ” ( thermo wood ) نمونه ای از این چوبهای فراوری شده است که امروزه در نمای ساختمانها هم بسیار مصرف دارند.


فرایند تولید چوب ترمو ( thermo wood )

امروزه نه تنها رنگهای پوششی بسیار مقاومی برای رنگ در و پنجره های چوبی وجود دارد, بلکه انواع رزینهای غیرپوششی پیشرفته نیز تولید و به بازار آمده است. با استفاده از این رزینها میتوان کارهای چوبی را آنچنان رنگ کرد که ضمن حفظ طرح و بافت چوب, از مقاومت قابل توجهی نیز دربرابر انواع پدیده های جوی ( از جمله در مواقع بارندگی, تابش شدید نور خورشید و تغییرات قابل ملاحظه دما و رطوبت ) برخوردار باشند.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره تاریخچه اخیر افت و خیز در استفاده از چوب در ساخت انواع در و پنجره  اختصاص داشت که بهر جهت با بازار در و پنجره های آهنی, آلومینیومی, pvc و upvc در دکوراسیون داخلی ساختمان ارتباط دارد . ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله مسائل طراحی, ساخت, رنگ و نگهداری انواع در و پنجره های چوبی ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” همراه شود.

ویدئو پیوست بخشی از مرحله تولید روکش طبیعی چوب در یک کارخانه را به نمایش می گذارد :

https://www.instagram.com/p/B79OMJejQL9/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.