برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه انواع سقف کاذب در دکوراسیون داخلی ساختمان

آسمان مجازی
2,686

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه انواع سقف کاذب در دکوراسیون داخلی ساختمان

باسلام.

یکی از ملزومات ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ انواع سقف های کاذب است که در منازل, دفاتر کار و ادارات کاربردهای متفاوتی دارند. اما مدتی است به جنبه های زیبائی شناسی انواع سقف کاذب نیز توجه ویژه میشود که جدیدترین نمونه آن, ” آسمان مجازی ” است که همراه با نورپردازی خاص, بویژه جلوه چشم نواز و دلپذیری به اطاق های پذیرائی و فروشگاهها میدهد.


یکی از نمونه های جدید, بسیار زیبا ی انواع سقف کاذب pvc که از اقبال گسترده عمومی برخوردار شده, به ” آسمان مجازی ” مشهور است !

سقف کاذب از سابقه طولانی در معماری داخلی ساختمان برخوردار است که از جمله برای کم کردن ارتفاع در برخی فضاها و نیز تامین فضای مناسب برای اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی ( در سرویسها, راهرو و . . . ) استفاده میشوند. اغلب سقف کاذب ها را بصورت سوراخدار ( مشبک ) تولید میکنند. این ویژگی باعث کنترل بخار حمام های دارای سقف کاذب میشود. سقف کاذب ها عموما عایق صدا, حرارت و الکتریسیته بوده و از انعکاس صدا ( پژواک ) در محیط ( بویژه در فضاهای کوچک ) جلوگیری می کنند.

شاید مهمترین خصوصیت انواع سقف کاذب, وزن سبک آنست. سقف های کاذب های غیرفلزی را معمولا بصورت صفحات ( پانل ) مربع ( حداکثر 60 * 60 سانت ) و انواع فلزی آنرا معمولا بشکل  مستطیل ( با عرض کم – مثلا 15 سانت – و طول آزاد ) تولید میکنند تا به آسانی قابل نصب یا جابجائی باشند.

مجموعه این ویژگیها باعث شده انواع سقف کاذب, بویژه مورد توجه طراحان تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمانها قرار گیرد. به این ترتیب سهولت دسترسی به فضای بالای سقف کاذب, سرویس و نگهداری مثلا سیستم فاضلاب و تاسیسات تهویه مطبوع را برای پیمانکاران مربوطه بسیار آسان نموده است.


نمونه یک سقف کاذب pvc طرحدار

اجرای هر سقف کاذب عموما شامل دو قسمت زیرسازی ( شاسی کشی ) و نصب صفحات ( پانل ) سقف کاذب است. از آنجا که سقف کاذب را از جمله سقف های سبک میشمارند, برای شاسی کشی هم از مصالح بسیار سبک ( مثل ورقهای نازک گالوانیزه ) استفاده میشود تا به بار مرده سقف چندان اضافه نشود. در اجرای سقف کاذب نیز مثل اغلب کارهای اجرائی, اساس کار بر زیرسازی دقیق, ظریف, محکم و . . . تراز است. این بخش کار, اگرچه زمانبرتر است, اما مثل خیلی از کارهای زیربنائی جلوی چشم نیست و معمولا ” دیده ” نمیشود.

سقف کاذب ها از نظر مصالح نیز بسیار متنوع اند. سقف کاذب های فلزی را عموما از جنس ضد زنگ میسازند و به روش و با مصالحی رنگ میکنند که مقاومت مناسبی در برابر رطوبت, بخار آب و تغییرات دمائی داشته باشند. این سقف کاذب ها را معمولا از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم می سازند.

سقف کاذب های غیرفلزی متنوع ترند. از جمله این سقف کاذب ها, انواع ساخته شده از یونولیت, چوب و MDF , کناف  و . . . pvc است. لمبه کوبی, نوعی از سقف کاذب چوبی است که از گذشته های دور تا امروز, بویژه در مناطق شمالی ایران همیشه مورد استفاده بوده است.

سقف کاذب های pvc انواع بسیار دارد و نوع مشهور به ” آسمان مجازی ” یکی از جدیدترین نمونه های آن می باشد که امروزه از اقبال قابل ملاحظه ای برخوردار شده و عموما همراه ” نور پردازی ” است.

ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در وهله نخست خواهیم کوشید اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول زیرسازی و نصب انواع سقف کاذب ) را در اختیار عموم قرار دهیم.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع انواع سقف کاذب  و ملزومات مربوطه عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله نصاب های زحمتکش انواع سقف کاذب درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

یکی از مسائل مهم در اجرای انواع سقف کاذب, اجرای سوارخکاری های دقیق و مناسب برای نصب انواع لوازم ( مثلا چراغ های هالوژن ) است. ویدئو پیوست نمونه جالبی از ابزار سوراخکاری چوب بدین منظور را به نمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/B7pcBJyBO1m/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.