برخی نکات عام درباره مسائل مبل راحتی و پذیرائی

مبلمان استیل
2,348

برخی نکات عام درباره مسائل مبل راحتی و پذیرائی

یکی از عناصر مهم دکوراسیون داخلی ساختمان, مبلمان نشیمن است. مبلمان نشیمن هر منزل یا دفترکار را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد که شامل انواع مبل راحتی و مبل پذیرائی می شوند. با رواج آپارتمان های متراژ پائین و دفاتر کار کوچک, نوعی از مبلمان نشیمن نیز رایج شده که به آن نیم راحتی – پذیرائی می گویند. از آنجا که در این واحدها اغلب فضای نشیمن و پذیرائی در هم ادغام شده, معمولا خانواده ( یا هر مدیر ) از مهمانان ( و مشتری ) خود در همان اطاق نشیمن پذیرائی میکنند.

مبل راحتی همانطور که از نامش پیداست, مخصوص اطاق نشیمن و فضای خصوصی هر خانه ( یا دفتر کار ) است. آنچه این مبل را از مبل پذیرائی متمایز میکند, برجستگی جنبه راحتی آنست. فاصله بیشتر جلوی مبل تا پشتی ( عمق کفی مبل ) و نیز زاویه و فرم پشتی مبل, از جمله نکات فنی است که باعث راحتی بیشتر ما در موقع نشستن روی مبل راحتی میشود. از دیگر ویژگیهای مبل راحتی دسته مبل است که طوری طراحی و ساخته میشود که قرار گرفتن دست بر آن بسیار راحت تر و مایه آرامش باشد. معمولا ارتفاع کفی مبل راحتی از زمین را نیز قدری کمتر میگیرند تا پاهای فرد در موقع نشستن, حالت آویخته نداشته باشد.


 یکی از مهمترین ویژگیهای مبل تمام پارچه, راحتی فوق العاده آن در موقع استراحت است !

در فرهنگ ایران, پذیرائی آداب خاص خود را دارد و میزبان معمولا میکوشد ضمن تامین حداکثر راحتی و آسایش برای مهمان, خود در موقعیتی باشد که بتواند بهتر خدمتگزاری نماید. از سوی دیگر نحوه نشستن مهمان نیز همراه با نوعی احترامات و معذوریتهای اخلاقی متمایز از نحوه استفاده از مبل راحتی و استقرار در اطاق نشمین است.

معمولا مهمانهای خودمانی و نزدیک, بعد از پذیرائی معین اولیه, ترجیح میدهند بقیه اوقات خود با میزبان را در اطاق نشیمن, هال و . . . فضاهائی بگذرانند که هم برای میزبان و مهمان همراه راحتی بیشتر باشد. بچه ها مهمانانشان را به اطاق خود میبرند تا خلوت بهتر و خودمانی با هم داشته باشند. شاید برخی خانمها ترجیح دهند همراه با خانم میزبان به آشپزخانه بروند و ضمن کمک به ایشان, اینگونه باهم بهتر خلوت کنند. مردهای خانواده هم اگر هوا و شرایط مناسب باشد ممکن است مثلا باهم به حیاط بروند, سیگاری بکشند و قدری راحتتر باهم گپ بزنند.


مهمان های خودمانی نیز اغلب وقتشان را ترجیحا در اطاق نشیمن میگذرانند !

همه آنچه گفته شد را میتوان درباره مبلمان نشیمن دفاتر کار نیز تاکید کرد. شاید مهمترین تفاوت در مبلمان منزل و دفاترکار اینست که گاهی مناسبات در دفاتر کار ایجاب میکند که مشتری یا ارباب رجوع, قدری بیشتر تحت تاثیر محیط مذاکره یا گفتگو قرار گیرد. این موضوع بویژه در مورد نخستین معامله یا برخورد با اشخاص میتواند بسیار تعیین کننده هم باشد.

تجربه نشان داده بسیاری از معاملات و قراردادها در فضائی قدری صمیمانه و خودمانی, راحتتر بانجام میرسد. اگر از کارهای معمول ( روتین ) در هر دفتر کار یا اداره بگذریم, بسیاری از مذاکرات کاری چندان تفاوتی با روح مناسبات معمول بین دو یا چند نفر ندارد. گاه یک قرارداد مهم نیازمند برخی زمینه های روحی و انسانی است که دستیابی بدان در محیطهای غیررسمی, آسانتر است.

به این ترتیب ممکن است مبلمان هر فضای مسکونی یا دفترکار, تلفیق معینی از فضاهای خصوصی یا پذیرائی باشد. لذا یک طراح موفق دکوراسیون داخلی ساختمان, علاوه بر تسلط بر معماری و هنرهای زیبا, بهتر است ضمن گفتگوی نزدیک و صمیمانه تر با هر مشتری, بیشتر با روحیات و کار او آشنائی یابد. از این طریق او خواهد توانست طراحی دکوراسیون ایده الی  را برای هر فضای منزل یا دفتر کار پیشنهاد کند.

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان برای هر فضای مسکونی, دفتر کار یا اداره, کاری نیست که در خلاء انجام گیرد. مناسبترین طراحی وقتی جواب میدهد که مبتنی بر مجموعه نیازهاروحیات, بودجه و . . . فرهنگ زندگی هر مشتری خاص صورت گرفته باشد. اغلب کسانی که سفارش یک کار ( از جمله طراحی دکوراسیون داخلی منزلشان ) را به یک دفتر دکوراسیون یا فروشگاه مبلمان میدهند, معمولا تنها وقتی حس خوبی نسبت به یک کار پیدا میکنند که طرح پیاده شده و به انجام رسیده باشد.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره انواع مبل راحتی و پذیرائی اختصاص داشت که در واقع زیرمجموعه صنعت مبلمان نشیمن ( هم چوبی و فلزی ) بشمار میروند. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از مشخصات و موارد استفاده هر مبل راحتی یا پذیرائی ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” همراه شود.

یکی از مسائل بسیار مهم در ساخت انواع کارهای چوبی, اتصالات مناسب است. ویدئو پیوست اجرای اتصال خاصی را بنمایش میگذارد که اصطلاحا ” اتصال دم چلچله ” نام دارد !

https://www.instagram.com/p/B7dT_jzBE6E/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.