برخی نکات درباره مسائل انتخاب تا نگهداری کفپوش های ساختمانی- یک

تست الکتریسیته ساکن
1,366

برخی نکات درباره مسائل انتخاب تا نگهداری کفپوش های ساختمانی- یک

کلیاتی درباره انتخاب انواع کفپوش pvc

کفپوش ها از پرمصرفترین زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان بشمار میروند. کفپوش های ساختمانی شامل طیف گوناگونی از مواد و مصالح میگردند. اما این مجموعه یادداشتها تنها شامل مسائل مربوط به انواع کفپوش های pvc می باشد.


معمولا هر خریدار کفپوش, تنها وقتی متوجه انتخاب درست خود میشود که کار اجرا شده باشد. اگرچه وسواس در هر مورد زیانبخش است, اما هرچه انتخاب همراه مطالعه و تامل کافی باشد, نتیجه کار با رضایت خاطر بیشتر همراه خواهد بود.

ما مشروح مطالب در این رابطه را در سایت فنی و تخصصی ” بهفرم کفپوش ” مطرح می نمائیم که گرچه بجهت تاریخ تولد مقدم بوده, اما در واقع زیرمجموعه سایت ” دکوراسیون بهفرم ” محسوب میشود.

این سلسله یادداشتها شامل چکیده دهها مطلب در همین ارتباط است که در سالهای 98 به بعد در آن سایت منتشر کرده ایم. علاقمندان برای اطلاع کامل از موضوع میتوانند به همان یادداشتها مراجعه نمایند. ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” تنها به رئوس آن مطالب می پردازیم.

در این مباحث ضمن اشاره به مشخصات فنی انواع کفپوش pvc , ابتدا به نکات عمومی خواهیم پرداخت که شامل انتخاب, خرید, زیرسازی, نصب و نگهداری این کفپوش های ساختمانی میگردد. این سلسله یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” نهایتا با طرح مسائل کلی درباره تعویض کفپوش های مستعمل به پایان خواهد رسید.


از جمله کارکردهای لایه UV در کفپوش های pvc , تامین مقاومت لازم سایشی و نیز ثبات رنگ و طرح کفپوش در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید است.

کفپوش pvc در جهان, نخستین بار در نمایشگاه توسعه قرن ۲۰ شیکاگو به نمایش گذاشته شد. این نام مخفف ماده شیمیائی پلي وینيل كلرايد (  Poly vinyl Chloride  ) می باشد. در ایران نخستین بار دو شرکت ” کمپارس ” و ” وینیفلکس ” طی سالهای 1343 و 1347 اقدام به تاسیس کارخانه های تولیدی در این زمینه کردند. تولیدات این شرکت ها عملا از سالهای ۱۳۵۰ وارد بازار شد.

از نظر فیزیکی این کفپوش ها را میتوان به سه دسته کلی ” تایل ” , ” رول ” و ” یکپارچه ” تقسیم کرد که نوع سوم بصورت ” درجا ” اجرا میگردد.

این کفپوش ها که دارای ضخامت های گوناگون می باشند, از نظر مقاومت سایشی و شیمیائی نیز متفاوتند.


برای فضاهای ساختمانی که معمولا در معرض آبریز قرار دارند, کفپوش های بدون درز ( از جمله کفپوش های ” رول ” ) بیشتر مناسب اند.

مجموعه این تفاوتها در خصوصیات فیزیکی و شیمیائی, باعث میشود که برای هر فضای معین خصوصی یا عمومی, کفپوش یا کفپوشهای خاصی مناسبتر باشند.

به این ترتیب نخستین عامل در انتخاب کفپوش برای سالنهای ورزشی, فضاهای پر تردد, محیطهای بیمارستانی, فضاهای باز و . . . بخشهای مختلف منازل, توجه به همین ویژگیهای متفاوت است.


کفپوش فضاهای باز بواسطه تاثیرات مستقیم و شدید ناشی از تغییر و تحولات جوی و نیز تابش نور خورشید, باید دارای ویژگیهای خاصی باشند.

از جمله نکات مهم دیگر در انتخاب نوع و رنگ کفپوش, توجه به سن و سال, روحیات, بودجه, فرهنگ زندگی و . . . وضعیت حقوقی ملک مورد نظر می باشد. در انتخاب و اجرای کفپوش فضاهای استیجاری, ملاحظات مالی و حقوقی خاصی لازم است که شاید در املاک شخصی چندان مورد نداشته باشد.

کفپوش قسمتهای مختلف یک ساختمان نیز ممکن است باهم متفاوت باشند. کفپوش مشاعات, آشپزخانه و فضاهای باز, ویژگیهائی را می طلبند که معمولا در دیگر فضاهای منزل چندان اهمیت ندارد. از جمله مهمترین این ملاحظات, مسائل ایمنی و بهداشت می باشند.


از جمله فضای باز ساختمانها, پله های فرار می باشند. بهمین جهت کفپوش پله های فرار, از نظر مشخصات فنی, مقاومت در برابر تغییرات جوی و ایمنی باید ویژگیهای خاصی داشته باشند.

ما در بخش بعدی این مجموعه یادداشتها به مسائل زیرسازی و نصب انواع کفپوش pvc خواهیم پرداخت. امیدواریم لینک های مرتبط با این یادداشتها برای مجموعه مصرف کنندگان و . . . دست اندرکاران صنف دکوراسیون داخلی ساختمان مفید باشد.

یکی از انواع کفپوش pvc, انواع اپوکسی است. ویدئو کوتاه پیوست اجرای خاصی از این نوع کفپوش را بنمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/CJOfFJyHFNh/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.