برخی نکات درباره مدیریت خانه تکانی شب عید

کتاب 5S
952

برخی نکات درباره مدیریت خانه تکانی شب عید

هرچند این اصول پنجگانه مدیریتی ریشه در نظام خانه داری قدیم ژاپن دارد, اما اشاره ما در ” دکوراسیون بهفرم ” به این مناسبت تنها بجهت استفاده خلاق از این آموزش مدیریتی در موضوع خانه تکانی شب عید ما ایرانی هاست.


پنج اصل برای دستیابی به کیفیت عالی در محیط کار, ریشه در نظام قدیم خانه داری ژاپن دارد !

این آموزش را بدان جهت ” 5S ” نامیده اند که حرف اول پنج اصل ” سازماندهی ” , ” نظم و ترتیب ” , ” پاکیزه سازی ” , ” استاندارد سازی ” و ” حفظ و نگهداری ” در زبان ژاپنی با ” S ” شروع میشود.

دکوراسیون بهفرم ” در اینجا تنها بر بخشهائی از این ” 5S ” تکیه میکند که برای انجام این رسم دیرین مان بکار می آید. هرچند که این رسم امروزه بسیار با قدیم تفاوت کرده و از جمله الان اغلب بخشهای ” خانه تکانی ” را نه اعضاء خانواده ( بویژه خانمها ) بلکه کارگران خدماتی انجام میدهند که شاید نه چندان شوقی بدین کار داشته و نیز نسبت به این ” خانه “ها و وسائل کهنه و جدیدشان حس خاصی ندارند.

سایت ” دکوراسیون بهفرم ” مجال پرداختن به ریشه های این سنت دیرین نمی باشد. ضمنا ما در ” دکوراسیون بهفرم ” هم در مقامی نیستیم که درباره سیر تحولات آداب و رسوم هر کشور, بویژه ایران عزیز سخن سرائی نمائیم. تنها بهمین نکته اکتفا می کنیم که به هر جهت, هنوز این رسم خوب باقیست و از سوی اغلب خانواده های ایرانی استقبال میشود.

از جمله نکات بسیار مهم در ” خانه تکانی ” یکی شستشو و نظافت, از جمله پاکیزه سازی انواع کفپوش های جای – جای منزل است. بخش مهم دیگر این رسم, دور ریختن وسائل غیرضرور و بلااستفاده و مرتب سازی مجدد بویژه انباری خانه هاست. این انباری میتواند شامل طبقات بالای کمدها و دیگر جاهای منزل نیز گردد که باصطلاح چندان ” جلوی چشم ” نیستند.


حتی وسائل غیرضرور را نیز قبل از دور ریختن باید نظافت و مرتب کرد !

درباره نظافت اجزاء دکوراسیون منزل ( منجمله انواع کفپوش ) پیشتر مطالب متعددی در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” منتشر نموده ایم و نیازی به تکرار آنها نیست. اما درباره ” مرتب سازی ” , ” استاندارد سازی ” و ” حفظ ” یا دور ریختن وسائل ضرور یا از کار افتاده و بیش از حد مستعمل, در ” 5S ” نکات بسیار جالب توجهی وجود دارد.

از آنجا که ” خانه تکانی ” تنها رسالت خانمهای خانه نیست, به همه دختران و پسران و مادر و پدرانی که بیننده سایت ” دکوراسیون بهفرم ” هستند توصیه میکنیم مطالعه کتابهای در این زمینه را ازدست ندهند.

یکی از کتابهای بسیار خوب در این زمینه, کتابی است که نخستین بار ” سازمان بهره وروی ملی ایران ” در سال 1373 به فارسی ترجمه و منتشر نموده و ” 5S ” نام داشت.

چاپهای دوم و بعدی کتاب از سال 1379 و بعد آن با عنوان ” پنج اصل برای دستیابی به کیفیت عالی در محیط کار ” توسط انتشارات کوهسار در تهران منتشر شده است. این کتاب را آقای ” ناکاشی اوسادا ” نوشته و زحمت ترجمه آنرا علیرضا علینقی و احمدرضا زینت مشترکا بعهده داشته اند.

در زبان فارسی ضرب المثلی هست که مطابق معمول به آن هم نه میتوان بی توجه بود و نه در آن افراط نمود. البته که هر چیز ” خوار ” هم روزی به ” کار”ی خواهد آمد. اما باید دید با شرایط امروز خانه ها و خانواده ها وسائل ” غیرضرور” را کجا و تا چه وقت میتوان ” حفظ و نگهداری ” کرد ! ؟

بخشی از لوازم قدیمی شامل یادگارهای خانوادگی و . . . عتیقه جات است که موضوع این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” نیست. سخن از آن وسائل و ابزارهای قدیمی است که اگر هم غیرقابل استفاده نشده باشند, نیاز به ” نظافت ” و ” نگهداری ” دارند تا بتوان در موقع نیاز آنها را در جائی بکار برد.


گرچه این مخازن بنا به دلائلی تفکیک شده, اما برای اغلب ما محتوی تمام آنها ” زباله ” نام دارد !

با تبریک پیشاپیش نوروز 1401 و ضمن آرزوی سالی نیکو برای جملگی هم میهنان ( بویژه بینندگان گرامی ” دکوراسیون بهفرم ” ) در باره موضوع این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” سخن فراوان است. کوشش خواهیم کرد که در فرصتی مناسبتر, بیشتر و به تفکیک در این زمینه ها گفتگو نمائیم.

گاهی مسائل زمان و . . . صرفه اقتصادی ایجاب میکند که خیلی از کارها و تعمیرات ” جزئی ” منزل را خودمان انجام دهیم. ویدئو جذاب پیوست نمونه هائی از خلاقیت در این زمینه ها را بنمایش میگذارد. در اینجا جزء را بدانجهت در گیومه آوردیم که در واقع چیزی با عنوان ” جزئی ” وجود ندارد :

خلاقیت در کارهای منزل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.