برخی نکات درباره زیرسازی و ایزولاسیون آب نماهای ساختمانی

نمونه آب نمای آپارتمانی
2,238

برخی نکات درباره زیرسازی و ایزولاسیون آب نماهای ساختمانی

یکی از زیباترین و روح بخش ترین جلوه های دکوراسیون داخلی ساختمان, آب نماست. برای آفرینش هر ” آب نما ” معمولا چند کار اجرائی همزمان صورت میگیرد. نخستین مرحله ” طراحی آب نما ” می باشد که قبلا قدری درباره اش سخن گفتیم. بعد طراحی, مراحل گوناگونی باید طی شود که نخستین آن ایزولاسیون مناسب بستر و دیواره های آب نماست که این یادداشت به آن اختصاص دارد.

در اجرای هر آب نما ممکن است از مجموعه مصالح و آیتم ها مثل شیشه, انواع سنگ های طبیعی و دست ساخت, انواع آبشار و زمزمه آب, نورپردازی و . . . استفاده شود که هریک نیازمند یادداشتهائی جداگانه است.

یکی از مسائل اساسی در اجرای ” آب نما ” های ساختمانی, زیرسازی و آب بندی آنهاست. اگرچه این موضوع در آب نماهای در فضای باز ( مثل حیاط ) هم مهم است, اما ” آب بندی ” مجموعه های دکوراتیو در طبقات و پشت بام که به هر جهت با آب سر و کار دارند, بویژه حائز اهمیت اساسی می باشد.


آب نماهای حیاطی هم نیازمند عایقکاری مناسب اند !

آب اگرچه هم منظره و زمزمه زیبائی دارد, اما در راه پیدا کردن به هر ناکجا نیز استاد است. شعر معروف ” چشمه و سنگ ” را همه شنیده یا خوانده ایم که در وصف همین ” سخت کوشی ” آب است ! به این ترتیب یکی از مسائل مهم در طراحی ” آب نما ” , پیش بینی تمام احتمالات برای جلوگیری از نشت آب و رطوبت به دیوارهای مجاور و طبقات پائین تر ” آب نما ” است.

از سوی دیگر برای ایزولاسیون, مواد و مصالح گوناگونی وجود دارد که هر یک دارای معایب و محاسن خاص خود می باشد. مجری هر ” آب نما ” باید اطلاعات کافی درباره مشخصات فنی و کاربرد هر یک از مواد و مصالح عایق کاری مثل قیر و گونی, ایزوگام, مواد شیمیائی عایق کاری و . . . داشته باشد. اما شاید از همه بهتر آنست که کار را به کاردان بسپاریم و بجای انحصارطلبی و غرور, برای عایق کاری بستر و دیواره های آب نما از کارشناسان و استادکاران عایق کار استفاده نمائیم.


با گذشت سالها, هنوز هم قیر و گونی برای موارد معین بهترین عایق است !

برخی مصالح عایق کاری, در اثر آبهای با سختی بالا, به مرور زمان دچار فرسایش میشوند. در اینصورت ابتدا رطوبت و سپس آب از محل های آسیب دیده عایق کاری نشت کرده و باعث ضرر و زیان به ساختمان میگردد. یکی از راههای ممکن برای جلوگیری از این مشکل, استفاده از فیلترهای مخصوص برای تامین گردش آب با کیفیت مناسب در آب نماست.

اثر آب, غیرمستقیم هم میتواند باشد. اگر میزان آب در گردش با فضای محوطه ای که برای اجرای آب نما در نظر گرفته شده تناسب نداشته باشد, رطوبت محیط به مرور زمان همان مشکلاتی را در ساختمان به بار می آورد که معمولا در اثر نشت آب میتوان دید.

یکی دیگر از مسائل مهم, پیش بینی عایق مناسب برای قسمت نورپردازی است. اگرچه معمولا برای آب نماهای ساختمانی, هم از چراغ ها و برق با ولتاژ و شدت جریان مناسب استفاده میشود, اما یکی از مشکلات بسیاری از آب نما در گذشت ایام, از کار افتادن برخی یا همه جلوه های نورپردازی است که در ابتدای کار بشکل غیراصولی اجرا شده است.

از مجموعه آنچه عرض شد میتوان چنین نتیجه گیری کرد که اجرای ” آب نما ” مثل اغلب کارهای ساختمانی ( از جمله در همه زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ) کاری تیمی است. طراحان و مجریان ” آب نما ” بهتر است با در نظر گرفتن مجموعه کارهای فنی و اجرائی مرتبط با هر آب نما, حداقل از مشورت کارشناسان برق, بنائی و . . . عایقکاری حتما استفاده نمایند.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره عایق کاری بخشهای مختلف ” آب نما ” اختصاص داشت. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد ( از جمله عایق کاری بخشهای مرتبط با آب و برق ) بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله درباره زیرسازی و عایقکاری بستر و دیواره های آب نماهای ساختمانی ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” , بویژه راهنمائی های کارشناسان فن در هر مورد همراه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.