برخی نکات درباره اهمیت خلوت و حریم در طراحی پارتیشن ها

آشپزخانه اوپن
2,386

برخی نکات درباره اهمیت خلوت و حریم در طراحی پارتیشن ها

پیش از این نیز یادآور شدیم که هر یک از ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان, لازم است مبتنی بر مجموعه نیازهاروحیات, بودجه و . . . فرهنگ زندگی هر مشتری خاص طراحی و اجرا شود. همینطور اشاره شد یکی از مشکلات طراحان مبتکر و خلاق ( از جمله در زمینه گسترده دکوراسیون داخلی ساختمان ), نقش گاه تعیین کننده سلیقه روز بازار ( مُد ) است که خواه ناخواه مهر خود را بر درخواست هر کس میزند.

مُد, اگرچه صنعت بسیار شایع, سودآور و ارزنده ای است, اما اگر بهره گیری از آن همراه خلاقیت و استفاده باندازه و بجا در هر مورد خاص ( از جمله در زمینه انواع ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان ) نباشد, نمیتواند موجد حس و حال خوب در استفاده کننده گردد. به این ترتیب هر طراح و مجری در هدایت سلیقه مشتری نیازمند دانش و تعامل ویژه ای است تا او بعد اتمام کار و در زمان استفاده حس و حال خوبی از انتخاب خود پیدا کند.

یکی از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان, انواع ” پارتیشن ” است که در عمل حریم معینی را برای شخص یا کارمند در منزل یا محل کار فراهم می آورد. تا جائی که ما میدانیم, در معماری سنتی ایران چیزی بنام پارتیشن وجود ندارد و این موضوع نمیتواند بی ارتباط با ویژگیهای روحی این مردم طی قرون و اعصار باشد.


یکی از راههای ایجاد حریم مناسب در پارتیشن های شیشه ای استفاده باندازه و بجا از طراحی های روی شیشه است !

مسلما درجا زدن ( از جمله در زمینه های فکری و فرهنگی ) با روح پیشرفت نمیخواند. اما بی توجهی مطلق به تفاوتهای روحی اقوام و ملتهای گوناگون نیز شاید صحیح نباشد. پارتیشن, اصولا وسیله ای وارداتی بوده است و باید آنرا با خلاقیت و ابتکار با روحیات و فرهنگ هر کس تطبیق داد. شاید روزی برسد که میزان ارتباطات اقوام و ملتها آنقدر وسیع و فراگیر گردد که بسیاری از این ویژگیهای قومیتی و محلی دیگر جائی در زندگی هیچ قوم و ملتی نداشته باشد. اما تا آنزمان راه بسیار زیادی مانده و علی الحساب نمیتوان بر این تفاوتهای فکری, دینی و فرهنگی چشم پوشید.

ظاهرا ” حریم ” و ” خلوت ” در محل های کار چندان موضوعیتی نباید داشته باشد و معمولا این موارد تنها منحصر به حوزه ریاست و مدیران عالی هر مجموعه است. برخی هنوز هم گمان دارند هر کارآفرین, مالک تام و تمام ساعات کاری است که کارکنان بابتش دستمزد معینی را دریافت میکنند و لذا ضرورتی برای ” خلوت ” یا ” حریم ” کارکنان در محیط کار وجود ندارد. اما این نگاه سنتی به کار و کارمندان, مدتهاست که در جهان رخت بربسته و ثابت شده شرکتهائی موفق ترند که کارکنانشان در طول ساعات کار ( و بویژه در برخوردهای اجتماعی ) انرژی مثبت از خود به دیگران منتقل می نمایند.

از سوی دیگر یکی از ویژگیهای جامعه ما تفاوتهای جدی فرهنگی بین گروههای اجتماعی مختلف است. سالهاست که یکی از دغدغه های همیشگی جامعه شناسان ایرانی, مسائل ” سنت ” و ” مدرنیته ” می باشد که جامعه ما از عصر مشروطیت تاکنون همیشه با آن درگیر بوده است. به این ترتیب نمیتوان برای طراحی پارتیشن در هر اداره و دفتر, به الگوهای یکسانی تمسک جست. حتما شرکتهائی هستند که کارکنان آن در فضای قدری سنتی یا مدرن تر حس و حال بهتری دارند. طراحی نیمه سنتی یا کاملا مدرن دکوراسیون هر دفتر کار, نه تنها به مدیریت شرکت, بلکه به مجموعه عوامل دیگری نیز ارتباط دارد که دست اندرکاران دکوراسیون داخلی ساختمان, بهتر است قبلا درباره باندازه کافی درباره اشان مطالعه و تعمق نموده باشند.


با وجود استفاده گسترده امروزه از سیستم آشپزخانه open , هنوز هم خیلی از خانمهای خانه در ایران, نسبتا علاقمند حریم های گذشته اند !

آنچه عرض شد نگاهی کلی درباره اهمیت توجه به فرهنگهای محلی اقشار و گروههای اجتماعی گوناگون جامعه ما, در طراحی انواع پارتیشن بود. سخن درباره جزئیات اجرائی هر مورد را به فرصتی دیگر وامیگذاریم و تنها به ذکر همین نکته اکتفا می کنیم که افراط در لحاظ کارکردهای خاص پارتیشن و خصوصیات فرهنگی و روحی اشخاص, هیچیک با روح استفاده از پارتیشن, بعنوان یکی از اجزاء بسیار مهم دکوراسیون داخلی ساختمان ( بویژه در محیط های کار ) همخوانی ندارد.

در پایان, دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله درباره طراحی, ساخت, نصب و نگهداری از انواع پارتیشن ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” و بویژه راهنمائی های اهل فن همراه شود.

یکی از موارد مهم در بازسازی هر فضای مسکونی یا اداری, طراحی و اجرای پارتیشن هاست. به این ترتیب میتوان در همان فضای محدود, با کمترین نیاز به تخریب و پیامدهای ناگزیر آن, فضاهائی جدید و با کاربری های متنوع و متعدد داشت. ویدئو پیوست نمونه چنین کاری را در یک بازسازی منزل به نمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/B8DIzkaprl6/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.