برخی تجربیات در کار با چوب- 2

در داخلی قابدار
1,381

برخی تجربیات در کار با چوب- 2

مصارف انواع چوب در صنعت در و پنجره

از پر کاربردترین مواد طبیعی در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان, انواع چوب است و ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در این مجموعه یادداشتها به نکات مختلف در کار با چوب می پردازیم. امیدواریم این مباحث مورد عنایت و استفاده علاقمندان کارهای چوبی و نیز کسانی قرار گیرد که کما بیش با این صنعت سر و کار دارند.

در بخش قبل به کلیاتی درباره انواع چوبهای صنعتی اشاره کردیم. از این پس ضمن چند یادداشت به کاربرد انواع چوب در شاخه های گوناگون صنایع چوب می پردازیم. نخستین یادداشت از این مجموعه به مصارف انواع چوب در صنعت در ( و پنجره ) سازی اختصاص دارد.


تکنولوژی جدید و پیشرفته باعث رواج مجدد استفاده از چوب حتی برای فضاهائی شده که در معرض تغییر و تحولات جوی محیط قرار دارند.

البته بیشترین مصرف در صنعت ” درسازی ” مربوط به انواع چوب کاج ( چوب روسی ) می باشد. اما از برخی چوبهای جنگلی نیز در ساخت در و پنجره های ” تمام چوب ” بسیار استفاده میشود. در چنین موارد بعد چوب های راش, بیشترین مورد مصرف به انواع چوب بلوط اختصاص دارد.

از جمله دلائلی که باعث اقبال خانواده ها به درهای ” تمام چوب ” شده, بجز جنبه زیبائی شناسانه دکوراسیون, مسائل حفاظت و ایمنی است. بهمین جهت امروزه اغلب مردم تمایل دارند که از درهای ورودی چوبی با استحکام بالاتر استفاده کنند.

در تولید بخش مهمی از درهای داخلی ساختمان, تنها از چوب روسی استفاده میشود. اما سهم این چوب در ساخت درهای ” تمام چوب ” نیز قابل ملاحظه است. مدتهاست که دیگر در و پنجره های تمام چوب را تنها با استفاده از چوب راش یا بلوط نمی سازند. از جمله دلائلی که باعث شده در صنعت درسازی صرفا از چوبهای جنگلی استفاده نشود, وزن بالا و تبعات منفی محصول نهائی بوده است.


چوب مورد استفاده برای درهای داخلی ساختمانها, اغلب چوب کاج ( روسی ) است.

امروزه تمام قطعات درهای ” تمام چوب ” شامل یک مغزی ( از چوب روسی ) و روکش ( از چوب راش یا بلوط ) می باشد. بدین منظور چوب جنگلی را به ضخامت حدود نیم سانت برش میدهند و چهار طرف بائو, پاسار, قیدها و قاب ها را با استفاده از پرس گرم یا سرد, روکش میکنند.

این نوع روکش چوبی را در اصطلاح نجاری ” ماسیف ” می نامند و با روکش چوبی نازک ورقهای نئوپان یا MDF  تفاوت دارد. روکش طبیعی یا مصنوعی چوبهای فراوری شده بجز جنبه زیبائی شناسانه دکوراسیون, بجهت مراقبت از آنها در برابر تغییر و تحولات طبیعی محیط ( مثل دما, رطوبت و غیره ) انجام میشود. ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” کوشش میکنیم بعد پایان این مجموعه یادداشتها, ضمن سلسله مطالبی به مسائل کار با چوبهای فراوری شده نیز بپردازیم.


هنوز هم در صنایع چوب, انواع ” تنگ دستی ” برای پرس سرد بسیار مورد استفاده است.

استفاده از ماسیف, بجز صرفه اقتصادی و کاهش وزن در و پنجره های تمام چوب, از نظر فنی نیز بسیار اهمیت دارد. چوب کاج به نسبت چوبهای جنگلی در مقابل تغییرات دما و رطوبت منعطف تر بوده و کمتر دچار اعوجاج و تاب میشود.

سرعت رشد چوب کاج بالاتر بوده, زمان و هزینه های خشک کردن و نگهداری آن نیز بمراتب کمتر از انواع چوب جنگلی است. بهمین جهت قیمت این چوب بمراتب پائین تر از انواع چوب های جنگلی ( مثل راش یا بلوط ) می باشد.

مدتهاست که به دلائل گوناگون, جستجو برای یافتن راههای جدید برای کاهش بار مرده طبقات از مسائل مهم صنعت ساختمان بشمار میرود. از جمله این روشها استفاده از کفپوش های ساختمانی سبک و نیز کاهش وزن در و پنجره هاست.

برخی چوبهای جنگلی ( مثل راش, مّلّچ, افرا و بلوط ) از نظر رنگ پذیری نیز قابل توجه اند. چوب های نرم ( مثل کاج و تبریزی ) و برخی چوبهای جنگلی ( مثل توسکا ) بجهت جذب بالای آستر, معمولا برای انواع رنگهای جذاب گردوئی یا فندقی مناسب نیستند.


چوب کاج ( روسی ) علیرغم بافت بسیار زیبا برای انواع رنگهای گردوئی یا فندقی مناسب نیست.

ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در بخش بعدی این مجموعه یادداشتها به کاربرد انواع چوب در صنعت مبلمان خواهیم پرداخت. امیدواریم لینک های مرتبط با این یادداشت برای کلیه علاقمندان و دست اندرکاران شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان مفید بوده باشد.

یکی از مسائل مهم در بخش اتصالات چوبی, ضرورت فشار معین در طول زمانی مشخص است تا چسب چوب باندازه کافی خود را بگیرد. ویدئو پیوست روش خلاقانه ای را نمایش میدهد که برای تامین چنین فشار در قسمتهای دستگیر کار بکار رفته است :

https://www.instagram.com/p/CKutPRDD-xz/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.