برخی تجربیات در کار با چوب- 1

مبل استیل
1,243

برخی تجربیات در کار با چوب- 1

کلیاتی درباره انواع چوب صنعتی

یکی از پر کاربردترین مصالح در شاخه های مختلف دکوراسیون داخلی ساختمان, چوب و مشتقات آنست. ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” از این پس می کوشیم طی مجموعه ای از یادداشتها به نکاتی درباره کار با چوب بپردازیم. امیدواریم این مباحث مورد عنایت و استفاده علاقمندان به کارهای چوبی و نیز کسانی قرار گیرد که کما بیش با چوب سر و کار دارند.

چوب اگرچه محصول طبیعت است, اما علاوه بر رشته های دانشگاهی کشاورزی, در شاخه های مهندسی نیز بدان می پردازند.  تمرکز سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در این مجموعه یادداشتها تنها بر آن بخش از مسائل چوب است که به کار صنعت می آید.

استحصال چوب هرچند شامل باغ ها نیز میگردد, اما صنعت چوب اساسا متکی بر چوبهای جنگلی است که انبوه تر می باشند. تراکم درختان در جنگل, باعث میشود که بیشتر قد کشیده و کمتر شاخه های جانبی داشته باشند. شاخه های جانبی باعث ایجاد ” گِره ” در تنه درختان میشود که در کار چوب, چندان مناسب نیست.

البته از درختان باغی نیز در کار چوب استفاده های معین صورت میگیرد که شاید کمتر با دکوراسیون داخلی ساختمان ارتباط بیابد. بعنوان مثال از این چوبها برای ساخت انواع ساز و نیز لوازم دکوری بهره میبرند که فعلا موضوع این یادداشت نیست.


برای ساخت هر ساز, معمولا چوب خاصی بیشتر مناسب است !

از سوی دیگر دست اندرکاران این رشته از دکوراسیون داخلی ساختمان در ایران, برخی از انواع چوب ( مثل چوب کاج ) را از جمله ” چوبهای جنگلی ” بشمار نمی آورند. حال آنکه منبع اصلی تامین این گونه از چوب در صنعت, جنگلهای انبوه کاج در سیبری و کشورهای اسکاندیناوی می باشد. بهمین جهت چوب کاج را از قدیم در ایران,  ” چوب روسی ” می نامیدند.

چوبها را میتوان از نظر میزان ” نرمی ” یا ” سختی ” نیز دسته بندی کرد. کار کردن با چوبهای سخت ( مثل بلوط ) اگرچه مشکلتر است, اما این چوبها بجهت استحکام و جلوه بسیار ممتازند. چوب هرچه سخت تر باشد, از قابلیت پرداخت ( صیقلی ) بیشتر برخوردار بوده و از رنگ پذیری بهتری نیز برخوردار است.


برای چنین منبت کاری روی چوب, به انواع چوبی نیاز است که بدون کمترین ” گِره ” از استحکام کافی نیز برخوردار باشند !

پیشرفتهای قابل توجه اخیر در زمینه ماشین آلات صنایع چوب, البته باعث شده کار با برخی چوبها دیگر مثل قدیم خیلی سخت نباشد. از سوی دیگر بجهت همین پیشرفت ها در زمینه ملزومات کار چوب ( مثل فراوری و رنگ ), مواردی مثل پوسیدگی ( بواسطه حشرات و غیره ) نیز دیگر تقریبا آن اهمیت سابق را ندارد.

چوبها را از نظر طرح ( بافت ) نیز میتوان دسته بندی کرد. هم در میان چوبهای نرم و سخت, چوبهائی یافت می شود که از بافت بسیار زیبائی برخوردارند. همین طرح های خوش و بینهایت متنوع, در مرحله رنگ باعث جلوه خاص و بی مانندی میشود که از مهمترین دلائل محبوبیت چوب نسبت به دیگر مواد اولیه در رشته های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان می باشد.


برای خلق چنین جلوه و زیبائی, هم پوشش رنگی مناسب و چوبی خوش طرح و نقش نیاز است !

بعنوان نمونه چوب های کاج و تبریزی, هر دو از زمره چوبهای نرم اند که دومی تقریبا فاقد هرگونه طرح خاص است.

همینطور چوب های ممرز و گردو, از جمله چوبهای سخت بشمار می روند که دومی بجهت طرح و بافت بینهایت زیبا از قدر و قیمت خاصی در این صنعت برخوردار می باشد.


چوب ممرز اگرچه از نظر طرح و رنگ جلوه خاصی ندارد, اما بجهت استحکام در کلاف سازی بسیار مورد توجه است !

چوبها را از نظر فراوانی و دشواری تهیه نیز میتوان به دسته های گوناگون تقسیم کرد. در این موارد علاوه بر میزان سختی یا طرح, کمیابی و مشکلات تهیه نیز ممکن است باعث محبوبیت ویژه و قیمت بالای چوبی مثل آبنوس گردد.

ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در ادامه این مجموعه مطالب به شکل مشخص تر به انواع چوب صنعتی خواهیم پرداخت. یادداشت بعدی ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” شامل نام انواع چوب, مشخصات کلی و نیز موارد استفاده هر کدام در شاخه های گوناگون  دکوراسیون داخلی ساختمان خواهد بود.

طرح و نقش چوب بقدری محبوب است که امروزه کوشش میشود در استفاده از دیگر مواد و مصالح نیز ترتیبی داده شود تا همین طرح و نقش ها بگونه ای خودنمائی کند. ویدئو پیوست نشان میدهد که یک استادکار خلاق نقاش چگونه روی سطحی خاص, با استفاده از ابزاری ساده طرح و نقش چوب ایجاد نماید :

https://www.instagram.com/p/CKIxJ73Hu48/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.