مسائل پارکت لمینیت – 4

برش لمینیت
1,275

مسائل پارکت لمینیت – 4

برخی کلیات درباره نصب پارکت لمینیت

در این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” کوشش ما آنست که مجموعه اطلاعاتی منسجم درباره ” مشخصات “ , ” زیرسازی “, ” نصب “, ” نظافت ” , ” نگهداری ” و ” جابجائی ” انواع پارکت لمینیت در اختیار بینندگان محترم سایت ” دکوراسیون بهفرم ” بگذاریم. مسائل حقوقی و . . . زیبائی شناسی دکوراسیون داخلی ساختمان – از جمله در حوزه پوشش های کف ساختمانی – اغلب جنبه عمومی دارند و نیازی نیست آنها را مجددا بازنشر کنیم.

ضمنا در اینجا تنها به مواردی از مباحث فوق خواهیم پرداخت که مختص این نوع پوشش کف ساختمانی است. در قسمت پیشین این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” درباره ساختمان و زیرسازی پارکت لمینت گفتگو شد. در این بخش به نکات کلی خواهیم پرداخت که مربوط به نصب این نوع پوشش کف ساختمانی است.

معمولا همه پوشش های کف ساختمانی را با ملات یا . . . انواع چسب, به زیرسازی می چسبانند. فاصله بین لمینیت و زیرسازی اگرچه باعث ایجاد راحتی در موقع تردد است, اما نیاز به دقتهائی خاص دارد. در غیر اینصورت زیر این نوع پارکت میتواند به محل مناسبی برای رشد و نمو حشرات بدل شده یا بویناک گردد.


برخی حشرات ( مثل موریانه ) ممکن است عمدتا در پارکت های چوبی خاص نشو و نما کنند !

بهمین جهت در موارد نیاز, قبل از نصب پارکت, زیرِکار آنرا سمپاشی می نمایند. همچنین در موقع استفاده لازم است تا از نفوذ هرگونه رطوبت به زیرِ لمینیت جلوگیری شود. ضمنا پیش از نصب این نوع پارکت باید دقت نمود تا در گوشه و کنار کف, هیچگونه سوراخ وجود نداشته باشد.

قبل نصب لمینیت, بسترِکار را با نوعی اسفنج فشرده بنام ” فوم سایلنت ” پوشش میدهند. این فوم ضمن آنکه عایق حرارتی است, باعث میشود تردد بر سطح این پارکت با نوعی احساس سبکی و راحتی همراه باشد. یکی از موارد مغفول در موقع استفاده و نگهداری از لمینیت, بی توجهی به عمرمفید فومِ زیرِکار این کفپوش است.عمر فوم معمولا کمتر از لمینیت بوده و در طول استفاده از این پوشش کف نیاز به کنترل و تعویض دارد.


قیمت فوم و لمینیت باهم قابل مقایسه نیست و لذا صرفه چوئی در این هزینه از نظر اقتصادی هم توجیه ندارد !

زبانه و شیار تایلهای لمینیت را بگونه ای می سازند که در اثر کشش افقی یا فشار سطحی, به آسانی از هم باز نشود. اما همین زبانه و شیار ( کلیک )ها , آسیب پذیرترین بخش این نوع پارکت است. لذا در موقع نصب باید دقت نمود تا هیچگونه آسیبی به اتصالات لمینیت وارد نشود.

هر طول و عرض تایل لمینیت دارای زبانه و شیار است که باعث میشود به شکل طولی یا عرضی با تایل دیگری قفل شود. اما در مواقع ضرورت و برش, حداقل یک طول یا عرض آن فاقد کلیک شده و بهمین جهت میزان دورریز ( پِرتِ کار ) لمینیت, بیش از انواع کفپوش pvc است.


ممکن است بخش باقیمانده از برش تایل لمینیت, بجهت عدم شیار و زبانه قابل استفاده در جائی دیگر نباشد !

گاهی ضرورتهای معماری یا . . . دکوراسیون داخلی ساختمان باعث میشود برخی زوایای یک فضا, باصطلاح ” بدگونیا ” باشند. گاهی فضای یک اطاق یا سالن دارای گوشه و کنارهای متعدد است. در چنین حالت لازم است قبل از شروع نصب, تصمیم بگیریم که کار از کجا و چگونه آغاز کنیم. این موضوع هم از جهت کاهش پرتِ کار و نیز زیبائی نهائی کار اهمیت دارد.

مهمترین بخش نصب, همان قسمتهائی است که اتفاقا در بدو امر بچشم نمی آیند. آنچه مایه ارزش فنی و زیبائی هر کار ( از جمله در زمینه های مختلف دکوراسیون داخلی ساختمان ) است, دقت و ذوق و سلیقه در همین ریزه کاریهاست. بخشی از کار نصب لمینیت را قرنیز تشکیل میدهد, اما از قرنیز نمیتوان و نمی باید بعنوان پوشش اشکالات نصب بهره گرفت.

پایان بخش نصب این نوع پارکت, اجرای قرنیز است که به آن ” ابزار ” هم میگویند. قرنیز اگرچه از نظر مقدار با مساحت لمینیت نصب شده قابل مقایسه نیست, اما اگر درست و بجا انتخاب و اجرا گردد لطف و زیبائی این نوع پوشش کف پر مصرف در دکوراسیون داخلی ساختمان را دوچندان میکند.


لمینیت گرچه خود زیبائی خاصی دارد, اما همراه قرنیز جلوه بمراتب بیشتری می یابد !

این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” بدون اشاره به برخی جزئیات در نصب لمینیت کامل نخواهد بود. ما در قسمت بعدی این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” از جمله به نکاتی در انتخاب نوع و رنگ قرنیز خواهیم پرداخت که از جهت تناسب با طرح و رنگ این نوع پارکت و نور و مساحت هر فضای کار یا مسکونی اهمیت دارد.

از نکات مهم در هر کار فنی استفاده از ابتکار و خلاقیت در اجراست. ویدئو پیوست استفاده از ابزار ابتکاری را بنمایش میگذارد که برای طراحی الگوی برش زوایای پیچیده کنج ها کاربرد دارد :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.