مسائل پارکت لمینیت – 3

زمانبندی اجرای تاسیسات
1,340

مسائل پارکت لمینیت – 3

برخی نکات خاص در زیرسازی پارکت لمینیت

در این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” کوشش ما آنست که مجموعه اطلاعاتی منسجم درباره ” مشخصات “ , ” زیرسازی “, ” نصب “, ” نظافت ” , ” نگهداری ” و ” جابجائی ” انواع پارکت لمینیت در اختیار بینندگان محترم سایت ” دکوراسیون بهفرم ” بگذاریم. مسائل حقوقی و . . . زیبائی شناسی دکوراسیون داخلی ساختمان – از جمله در حوزه پوشش های کف ساختمانی – اغلب جنبه عمومی دارند و نیازی نیست آنها را مجددا بازنشر کنیم.

ضمنا در اینجا تنها به مواردی از مباحث فوق خواهیم پرداخت که مختص این نوع کفپوش است. در قسمت نخست و دوم این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” به ” کلیات و برخی ویژگیهای خاص در ساختمان لمینیت ” اشاره گردید. در این قسمت راجع به نکات خاص در زیرسازی این نوع پارکت  گفتگو خواهیم کرد.


یکی از موارد آسیب به سیستم لوله کشی آب و فاضلاب, مربوط به زمان اجرای آن تا قبل از اتمام نازک کاری در ساختمانهاست !

بخش بزرگی از ” بسترسازی ” و ” زیرسازی ” لمینیت, مشابه مواردی است که قبلا در ” دکوراسیون بهفرم ” درباره کفپوش pvc به آنها اشاره کرده ایم. در اینجا تنها به مواردی از زیرسازی می پردازیم که ویژه این نوع پارکت است.

مهمترین تفاوت لمینیت با کفپوش pvc , حساسیت آن در برابر نفوذ رطوبت می باشد. بهمین جهت بویژه در موقع بسترسازی باید دقت کرد و تمام لوله های آب و فاضلاب را از نظر ” آب بندی ” کاملا کنترل نمود. تشخیص موارد آسیب یا ” نشتی ” همیشه با آسانی میسر نیست و بچشم نمی آید.

در این موارد بهترین راه حصول اطمینان, آزمایش سیستم لوله کشی توسط فشار آب است. بدین منظور با استفاده از پمپ های مخصوص و بالا بردن فشار آب, در طول زمان معین میتوان متوجه موارد شکستگی, پوسیدگی و غیره ( بویژه در قسمت اتصالات ) گردید.

نشست خاک و زمین نیز باعث ایجاد فشار و آسیب به لوله های آب و فاضلاب میشوند. گاه این آسیب ها در قسمت بالای لوله فاضلاب قرار دارد که تنها در مواقعی قابل تشخیص است که حجم بالائی از فاضلاب از لوله عبور میکند.

لوله های پلی پروپیلن گرچه مشکلات نظیر زنگ زدگی و . . . پوسیدگی ندارند, اما مقاومتشان در برابر فشارهای ناشی از نشست خاک بمراتب کمتر از لوله های گالوانیزه است.


با وجود استفاده گسترده از انواع لوله های پلی پروپیلن, دیگر کمتر شاهد چنین موارد پوسیدگی در لوله های گالوانیزه می باشیم.

مشکل مهم دیگر مربوط به اتصالات پلی پروپیلن – چه ” تک لایه ” یا ” پنج لایه ” – می باشد.

عدم دقت کافی در موقع” اتو ” و پرس ( press ) به مرور زمان و نیز در شب ها که معمولا فشار آب شهری بیشتر است, میتواند منجر به نشت آب از سیستم لوله کشی گردد.


از جمله موارد مهم در انجام اتصالات لوله پلی پروپیلن, اندازه, حرارت و سرعت عمل در اجرای آنست !

گاهی مشکل مربوط به خود اتصالات است. میزان اصطکاک و فشار در اتصالات, عموما بیش از سایر قسمتهای لوله است. بهمین جهت در تولید اتصالات معمولا بیشتر دقت میشود. اما به هر جهت امکان خطای انسانی و مشکلات تولید وجود دارد و لازم است این قسمتها را ( چه در مرحله کنترل کیفیت و اجراء ) بیشتر مورد دقت و وارسی قرار داد.

تفاوت دیگر لمینیت و کفپوش pvc بجهت ضخامت بیشتر این نوع پارکت پرمصرف در دکوراسیون داخلی ساختمان است. ضمنا استفاده از فوم در موقع نصب نیز باعث جبران مقدار کمی از ناهمسطحی زیرِکار میگردد. بهمین جهت در زیرسازی کفپوش pvc دقت بمراتب بیشتری لازم است. هرچند در این مورد هم نباید افراط کرد و ناترازی بیش از حد باعث فشار و آسیب به اتصالات لمینیت در درازمدت می گردد.


بجهت ضخامت و انعطاف فوم زیرِکار کفپوش لمینیت, در موارد ضرور از قدری ناترازی کف میتوان صرف نظر کرد !

با آرزوی سلامتی و رفع هرچه زودتر مشکل ” کرونا ” و ضمن درخواست مجدد طرح نقدها و نظریات شما, امیدواریم این قسمت از مجموعه مطالب ” دکوراسیون بهفرم ” درباره لمینیت نیز مورد توجه و استفاده بینندگان محترم سایت ” دکوراسیون بهفرم ” قرار گرفته باشد. در یادداشت بعد ” دکوراسیون بهفرم ” به برخی ویژگیهای خاص در ” نصب ” این نوع کفپوش ساختمانی خواهیم پرداخت.

برای برش کفپوش کنج های هر فضای ساختمان, راههای گوناگونی وجود دارد. در این ویدئو ابتکار جالب توجهی برای برش فارسی نمایش داده میشود که نشان دهنده نگاه زیبائی شناسانه استادکار نصاب است :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.