سخنی درباره تاثیرات رطوبت بر انواع کفپوش منازل

مشکل سازه
1,380

سخنی درباره تاثیرات رطوبت بر انواع کفپوش منازل

بیننده محترمی از طریق بخش ” دیدگاهها “ی سایت ” بهفرم کفپوش “, موردی درباره آسیب ناشی از ترکیدگی لوله در آشپزخانه به کفپوش منزلشان مطرح کرده اند. از آنجا که موضوع میتواند برای عموم علاقمندان مفید باشد, متن پرسش و پاسخ مربوطه را اینجا ( در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” ) نیز باشتراک میگذاریم.


با استفاده از تجهیزات مناسب, تشخیص ترکیدگی لوله ها با کمترین میزان تخریب ممکن است !

پرسش :

سلام لوله اشپزخانه ما ترکیده و کل کفپوش خانه را خیس کرده و یه مقدار لمینت ها باد کرده باید چیکار کنم؟ قابل تعمییر هستن؟

پاسخ :

با سلام و تشکر از حسن اعتماد شما,

پیشتر نیز تاکید داشته ایم که هرچه سوالات دقیق, کامل و همراه تصاویر واضح باشد, ما نیز قادر خواهیم بود راهنمائی های دقیق و مناسب تری خدمت بینندگان گرامی سایت داشته باشیم. بعنوان مثال در این پرسش نوع کفپوش ( در آشپزخانه و سایر فضاهای نزدیک حادثه ) و نیز نوع لوله کشی ( فلزی یا پلی پروپیلن ) روشن نبوده و میزان نفوذ آب به کفپوش ( یا لمینیت )ها نیز مشخص نیست.

به هر جهت در اینگونه موارد, نخستین اقدام جمع آوری سریع مجموعه کفپوش های با فاصله معین از محدوده حادثه اند. به این ترتیب اولا از گسترش دامنه آسیب به سایر تایلها جلوگیری میشود و ضمنا همان تایلهای کمابیش آسیب دیده را میتوان زودتر خشک کرد. برای خشک کردن تایلهای لمینیت, ابتدا سطوح پشت و رو و لبه های هر تایل را با یک دستمال نخی تمیز می کنیم. سپس تایلها را بگونه ای در معرض جریان هوا قرار می دهیم که تایلها باصطلاح مغز خشک شده و ضمنا تاب بر ندارند.

اگر لازم باشد که تایلهای لمینیت قدری بصورت ایستاده قرار گیرند, دقت می کنیم که اینکار در سایه انجام گردد. بعدا میتوان تایلهای نسبتا خشک شده را تا زمان آماده شدن بستر کار برای نصب مجدد, با فاصله معین و بشکل ” بعلاوه ” روی هم چید.


مهمترین موارد نفوذ رطوبت به زیرکار لمینیت, از محل درز بین تایلهاست !

مرحله بعد پیدا کردن علت ترکیدگی لوله است. اگر از لوله کشی فلزی ( گالوانیزه ) استفاده شده باشد, شاید علت بواسطه پوسیدگی ناشی از زنگ آهن بوده باشد. در اینصورت شاید لازم آید یک یا چند شاخه لوله یا کل لوله کشی را تعویض نمائیم. خوردگی لوله ها معمولا بیشتر و برای نخستین بار در بخشهائی ( مثل سر اتصالات ) بروز میکند که جریان آب سرعتی کمتر از بقیه قسمتهای لوله دارد.

در لوله کشی های غیرفلزی ممکن است این مشکل بواسطه ضعف در جوش یا پرس اتصالات پلی پروپیلن روی دهد. گاهی نیز مشکل به جنس لوله مربوط بوده و شدت بالا و پائین شدن فشار آب, باعث میشود که اتصال خود را باصطلاح ول کند.


اغلب موارد نشت آب در لوله های پلی پروپیلن, مربوط به ضعف اتصالات است !

در موارد استفاده از انواع لوله های پلی پروپیلن تک لایه و پنج لایه, ممکن است مشکلات در سازه ساختمان ( از جمله نشست زمین ) علت چنین حوادث باشد.

لوله های پلی پروپیلن اگرچه در مقابل ” خوردگی ” بسیار مقاوم تر از لوله های گالوانیزه اند, اما در مقابل فشارهای جانبی مقاومت چندانی ندارند و به آسانی دچار ” ترک ” یا شکستگی میشوند.

امروزه در بسیاری از ساختمانها برای لوله کشی عمودی طبقات, از ” رایزر”ها و جهت لوله کشی های افقی طولانی درزیر سقف پارکینگ ها و موتورخانه از ” سینی ” و ” ساپورت ” های مخصوص استفاده میشود. اما متاسفانه گاهی دقت های لازم برای لوله کشی داخلی هر واحد صورت نمیگیرد و به این ترتیب سیستم تاسیسات چه در حین اجرا یا نگهداری دچار مشکلات عدیده میگردد.


یکی از مناسبترین راههای جلوگیری از آسیب های ناشی از نشت آب, پولیش کاری دوره ای صحیح و اصولی پارکت لمینیت در زمانهای مناسب است !

به هر جهت تا زمانی که علت یا علل ترکیدگی لوله مشخص و مشکل کاملا رفع نشده, بهتر است برای نصب مجدد کفپوش یا لمینیت اصلا عجله نکنیم.

گام بعد اصلاحات احتمالی زیرسازی کفپوش است. شدت و طول زمان ترکیدگی در میزان نفوذ رطوبت به زیرسازی اثر دارد. اگر آب قدری عمیق تر به  زیرسازی کف نفوذ کرده باشد, لازم است با استفاده از روشهای مناسب ( مثل تزریق یا دوغاب ) نسبت به تحکیم بستر کار اقدام گردد.

برای نصب مجدد کفپوش pvc , ابتدا لازم است پشت کار کفپوش ها را نظافت کنیم. در این مورد با جستجوی ” نظافت کفپوش های مستعمل ” میتوانید مطالب مفیدی در سایت بیابید.

اگر در گذشته برای پوشش کف آشپزخانه از لمینیت استفاده شده, پیشنهاد میکنیم در این بخش دکوراسیون داخلی ساختمان تجدید نظر گردد. مناسبترین کفپوش برای محیط آشپزخانه , انواع کفپوش pvc است. محیط آشپزخانه به هرجهت در معرض آبریزش و رطوبت بوده و برای استفاده از هرگونه پارکت ( چه چوبی یا لمینیت ) مناسب نیست.

گام بعد تفکیک لمینیت های جمع آوری شده است. لمینیت هائی که خیلی در معرض رطوبت بوده و متورم شده ( باد کرده اند ) دیگر به کار نمی آیند. اما آنها که چندان آسیب ندیده را میتوان با تمهیداتی مجددا استفاده نمود. در چنین موارد بهتر است عجله نکنیم و تا زمانی که پارکت ها کاملا خشک نشده اقدام به نصب مجدد لمینیت ننمائیم.

در زبان فارسی ضرب المثلی هست که توصیه میکند برای ” سرقت ” یک منار, قبلا باید بفکر چاهی بود !  بعد جدا کردن لمینیت هائی که بیشتر آسیب دیده اند, احتمالا کسری کار خواهیم داشت. لذا بهتر است قبل از هرکار, ابتدا کسری کار را ( از همان برند, طرح و رنگ ) تهیه کرده و سپس برای نصب هماهنگی نمائیم.

موفق و موید باشید.

یکی از آسیب پذیرترین انواع کفپوش, کفپوش های مربوط به محوطه های باز است. در چنین فضاهائی پوشش کف, معمولا در معرض تغییرات شدید دما, رطوبت و تابش نور خورشید می باشد. از جمله روشهای مقابله با این آسیب, اجرای گرایش از کف بویژه در جاهائی است که بیم خطرات جانی و مالی بیشتر میرود :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.