برخی کلیات درباره انواع درهای با چوبی طبیعی

درهای ورودی قابدار
2,249

برخی کلیات درباره انواع درهای با چوبی طبیعی

یکی از ملزومات مهم دکوراسیون داخلی ساختمان, درهای با چوب طبیعی است. درهای چوبی داخلی, درهای چوبی ورودی و درهای چوبی کمدی, از جمله این درها بشمار میروند.

در گذشته که تنها چوب وارداتی بسیار کمتر و عمدتا از شمال کشور تامین میشد, برای ساخت بجز درهای چوبی ورودی, بسیاری از در و پنجره های چوبی داخلی منازل را نیز از چوبهای محکم تر وطنی ( مثل بلوط, گردو و چنار ) می ساختند. اما امروزه بیشترین چوب مورد مصرف در این رشته, انواع چوب کاج وارداتی است که به همان دلیل, به ” چوب روسی ” مشهورند.


نمونه جنگلهای کاج منطقه سیبری

چوب کاج از جمله چوبهای سفید است که اگرچه کار کردن با آن راحت می باشد, اما بجهت بافت هم نسبتا محکم و بسیار زیبائی است. چوب کاج از نظر رنگ پذیری هم فوق العاده است. اگرچه برای رنگ اغلب این درهای چوبی از رنگهای پوششی استفاده میشده, اما چوب کاج با رنگهای سیلر, کیلر و پلی استر هم بسیار خوش جلوه است.

نوع دیگری از چوب سفید, ” چوب صنوبر ” است که بیشتر به چوب تبریزی در ایران شهرت دارد. این چوب هم از خانواده درختان برگ سوزنی می باشد. این چوب اگرچه به نرمی چوب کاج است, اما زیبائی چوب کاج را ندارد. خشک کردن این چوب سختتر و زمانبرتر از چوب کاج است و در مواردی استحکام چوب کاج را هم ندارد و بهمین جهت از آن در داربست, نمیتوان بعنوان تخته زیرپائی استفاده کرد. چوب تبریزی از نظر رنگ پذیری ( از جمله سمباده و پرداخت ) هم چندان جالب نیست.


چوب صنوبر ( تبریزی ) را بیشتر برای ساختن انواع نردبان بلند و داربست چوبی استفاده میکنند.

چوب تبریزی اگر خشک باشد, به نسبت از چوب کاج سبک تر است. این چوب برخلاف کاج ایرانی, چوبی کم گره است و بهمین جهت در گذشته از آن , بویژه برای ساخت داربست های چوبی استفاده میشد. چوب تبریزی ( حتی بشکل خام ) در معرض باران و برف, از مقاومت خوبی برخوردار است. هنوز هم نردبان های بلند با چوب تبریزی ( بجهت سبکی و پایداری ), علاقمندان خاص خود را دارد.

ویدئو پیوست بخشی از مرحله تولید روکش طبیعی چوب در یک کارخانه را به نمایش می گذارد :

https://www.instagram.com/p/B79OMJejQL9/

چارچوب درهای چوبی پرسی شامل دو ” باهو“, دو ” پاسار” و تعدادی  ” وادار” و یک یا دو ” پشت بند” است. در فضای خالی بین باهوها و هر پاسار ( یا وادار ) از چوبهای شیار خورده ای استفاده میشود که به آن ” شبکه ” میگویند. این چوبها را از محل شیار, بشکل متقاطع و مربع دردل هم قرار میدهند تا مانع فرو رفتگی سطح در,  هنگام پرس گردند. برای پشت و روی چارچوب درهای پرسی, از انواع سه لائی, نئوپان یا MDF خام یا روکش دار استفاده میشود.

با پیشرفتهای اخیر در صنعت پرس در ( از جمله پرس وکیوم ), امروزه روکش های طرحداری تولید شده که به درهای چوبی جلوه و زیبائی خاص می بخشند. این روکش ها اغلب از جنس pvc یا HDF لمینیته هستند. این درها شبیه درهای چوبی قابدارند که البته قسمت قاب آن چوبی نبوده, توخالی است. برای پرس اینگونه روکش ها, بجای استفاده از شبکه های چوبی, از شبکه های آماده مقوائی استفاده میشود که برای پر کردن زیر کار قسمتهای ابزار خورده قاب در, از انعطاف لازم برخوردارند.

نوع دیگری از درهای چوبی, درهای چوبی قابدار می باشند. ساختمان این درها قدری متفاوت از درهای چوبی پرسی می باشد. جنس باهو و پاسارهای این درها ممکن است از همان ” چوب روسی ” باشد, اما برای ساخت قاب یا قابهای در, معمولا از چوبهای سخت تر, مثل انواع راش, گردو یا . . . بلوط استفاده میشود. درهای قابدار,  بجهت زیبائی و استحکام بمراتب از درهای چوبی پرسی ممتاز و البته گرانترند.


نمونه یک درب چوبی ورودی قابدار

امروزه برای ساخت بسیاری از درهای ورودی چوبی, از انواع فلزات ( مثل میلگرد آهن ) استفاده میشود که به آن درهای چوبی ضد سرقت میگویند. برای درهای چوبی بیمارستانی ( بویژه در قسمت رادیوگرافی که در معرض تابش اشعه X هستند ) از ورقه های سرب استفاده میشود که آنهم ساختمان خاصی دارد.

از جمله مسائل بسیار مهم درهای با چوب طبیعی, موضوع رنگ این درهاست. مبحث رنگ در انواع در و پنجره های چوبی ( از جمله درهای چوبی پرسی و درهای با چوب طبیعی ) تقریبا مضمون واحدی دارد. اما شاید مهمترین تفاوت در رنگ درهای با چوب طبیعی اهمیت و لزوم استفاده از رنگهای غیرپوششی است.

وقتی برای ساخت یک در هزینه نموده و از چوب طبیعی استفاده میکنیم, حتی الامکان بهتر است از رنگهای پوششی بر حذر بود. زیبائی و مزیت چوب ( بویژه چوب گردو, بلوط و . . . انواع راش ) در بافت و طرح زیبا و غیرقابل تقلید و تکراری ناپذیر آوندهای درخت است. لذا رنگ این درها باید بتواند این مزیت و ویژگی را برجسته نماید.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره انواع درهای با چوب طبیعی اختصاص داشت که در واقع زیرمجموعه صنعت درسازی است که از ملزومات اصلی دکوراسیون داخلی ساختمان ( هم مسکونی و اداری ) بشمار میروند. بخش دیگری از درهای چوبی را با استفاده از ورقهای چوبی فراوری شده می سازند که اصطلاحا ” درهای چوبی کابینتی ” نامیده میشوند. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله طراحی, ساخت, رنگ و نگهداری انواع درهای با چوب طبیعی ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” همراه شود.

ویدئو پیوست نمونه ای از اتصال تمام چوب در ساخت یک چهارپایه است :

https://www.instagram.com/p/B6sz_gGn83D/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.