برخی نکات درباره هنر خط در دکوراسیون

کار خطاطی بر چوب
990

برخی نکات درباره هنر خط در دکوراسیون

خوشنویسی را نیز شاید بتوان از زمره ” هنرهای دستی ” دانست که امروزه در دکوراسیون داخلی ساختمان و از جمله در زمینه لوازم دکوری منزل یا . . . محیطهای کار ( اکسسوری ) بسیار محبوب است.

نمونه خطاطی روی سفال

شاید یکی از دلائل رشد جدی این هنر در دوران بعد اسلام, ممنوعیت و محدودیت های جدی سر راه برخی هنرها نظیر نقاشی و مجسمه سازی بوده باشد.

به هر جهت بعد از فروپاشی سلسله ساسانیان, هنرمندان ایرانی بیکار و منفعل نماندند و با خلاقیت و ابتکار در نگارش کتاب آسمانی مسلمانان, راهی یافتند تا استعدادهای هنری ایرانیان از این طریق نیز به رشد و شکوفائی خود ادامه یابد.

گام بعدی شاید استفاده از خط در هنر کاشی کاری بود که بویژه در مساجد و زیارتگاهها فراوان استفاده شد. حرمت این اماکن مذهبی کمک کرد که این آثار درخشان هنر ایران که امروز مایه فخر کشور است, تا حدود زیادی از تاراج زمانه محفوظ بماند.

از نوآوری های جدید در این عرصه, هنر ” خط- نقاشی ” می باشد که ضمن تلفیق این دو هنر, میدان بمراتب نامحدودی برای رشد و تعالی هم طراحی و خوشنویسی فراهم نموده است.

نمونه زیبائی از تابلو با استفاده از هنر خط- نقاشی

امروزه نه تنها استفاده های دیرین از خط  در کاشیکاری و . . . خوشنویسی ادامه دارد, بلکه دامنه این هنر بیش از پیش به عرصه های  پارچه بافی, سفالگری, کار چوب و غیره نیز گسترش یافته است.

تاریخ می آموزد که چیزهای خوب و زیبا هم نیازمند مراقبت اند. هنرهای زیبا نیز گرچه جذابند, اما کم مانع و رادع نیز نداشته و ندارند.

سعدی خردمند البته بر این نظر است که بوی خوش مُشک را نیازی به تبلیغ عطار نمی باشد. اما چه بهتر که محکم کاری نموده, ما نیز بسهم خود در حفظ و گسترش جمله هنرهای زیبا هیچ فرو گذاری نکنیم ! ؟

مشک آنست که ببوید, نه آن که عطار بگوید !

تو را ای کهن بوم و بر دوست داریم !

ویدئو پیوست نمونه بسیار زیبا و چشم نوازی از کار روی چوب را بنمایش میگذارد که در انجام آن بویژه کار دست نقش برجسته ای دارد :

کاردستی زیبای روی چوب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.