برخی نکات درباره مسائل انتخاب تا نگهداری کفپوش های ساختمانی- دو

سرامیک کف
1,398

برخی نکات درباره مسائل انتخاب تا نگهداری کفپوش های ساختمانی- دو

کلیاتی درباره زیرسازی انواع کفپوش pvc

در مقدمه این مجموعه یادداشتها در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” اشاره شد که این نوشته ها چکیده مطالبی است که قبلا در سال 98 به بعد در دیگر سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده که به مسائل فنی کفپوش های ساختمانی اختصاص دارد. در آنجا اشاره شد که این نوشته ها صرفا شامل سرفصل مسائل کفپوش های pvc ( از انتخاب تا نگهداری ) می گردد و علاقمندان در ” دکوراسیون بهفرم ” برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با استفاده از لینک های مرتبط, به اصل یادداشتها مراجعه نمایند.


برای نصب کفپوش زیرسازی کاملا همواری لازم است که هم دارای چسبندگی خوب بوده و از نظر مصرف چسب هم اقتصادی باشد.

در بخش قبل به مشخصات کلی این نوع کفپوش اشاره شد و تیتر نکاتی را برشمردیم که در انتخاب و خرید باید مورد توجه قرار گیرد. در اینجا سرفصل مطالبی را ذکر میکنیم که به مسائل زیرسازی این نوع کفپوش ساختمانی مربوط است.

نخستین و مهمترین بخش در اجرای کفپوش, زیرسازی است که متاسفانه مثل اغلب کارهای زیربنائی در صنعت دکوراسیون که جلوی چشم نیستند, چندان مورد توجه قرار نمیگیرد.


معمولا چشمگیرترین بخش کار, مرحله نصب کفپوش است !

مقدمه زیرسازی, آماده کردن بستر مناسب برای کار است که به آن ” کف سازی ” میگویند.

از مهمترین چیزهائی که در این مرحله باید مورد کنترل یا بازبینی قرار گیرد, وضعیت سلامت تاسیسات زیربنائی آب و فاضلاب می باشد.


با رعایت دقیق اصول دانه بندی, میتوان مانع نفوذ رطوبت از بستر خاک به لایه های روئی شد !

معمولا این کار نیز مثل خیلی از زمینه های کار دکوراسیون داخلی ساختمان, در موارد ” نوسازی ” آسانتر بوده و دست استادکاران هم در آن باصطلاح بازتر است.

اما در موارد ” بازسازی ” نیز با استفاده از برخی نشانه ها میتوان متوجه شد که کف سازی نیاز به بررسی و اصلاح دارد.


متاسفانه گاهی سودجوئی و عدم نظارت کافی, باعث میشود برخی سازندگان غیرمتعهد از نخاله های ساختمانی برای پُر کردن فضای بین فونداسیون استفاده کنند.

به این ترتیب بهتر است این بخش کار تحت نظر کارشناس یا استادکارهائی صورت گیرد که به امور ساختمانی و هم تاسیسات آشنائی کامل دارند.

در گذشته که در تاسیسات آب, تنها از لوله های فلزی و گالوانیزه استفاده میشد, البته موارد پوسیدگی و نشتی بیشتر بود. اما به هر جهت ساختمان, موجودی صُلب نیست و بهتر است قبل از پوشش نهائی کف, تاسیسات زیربنائی را کنترل و بازبینی کرد.


یکی از تبعات بی توجهی به مسائل زیرِکار ( از جمله در موارد نشت رطوبت ) , آسیب های درازمدت بر زیرسازی کفپوش است.

زیرسازی روی سطوح سیمانی با زیرسازی سطوحی که قبلا با موزائیک, سنگ یا سرامیک فرش شده اند تفاوتهای معین دارد.

اما اصل کلی تامین سطحی کاملا هموار می باشد که از نظر چسبندگی و هم مصرف چسب ( خمیری یا صنعتی ) شرایط مناسبی داشته باشد.


با استفاده از ترازیاب های لیزری, تشخیص میزان پستی و بلندی زیرسازی بسیار آسان و سریعتر میسر است !

از نکات مهم در زیرسازی, نوع و ضخامت ملات لازم در موارد مختلف است. نوع ملات برای ترمیم حفره و فرورفتگی های عمیق تر با پستی و بلندی های تا 5 میلیمتر باهم تفاوت دارد. ترکیب ملات نیز در این موارد ازهم متفاوت است.

یکی از زمینه های پر سابقه در صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان, کفپوش های ساختمانی است. نصب کفپوش در ایران دارای سابقه بیش از 50 سال می باشد. بهمین جهت اغلب نصاب های قدیمی هنوز هم برای زیرسازی های ” محدود ” , از مخلوط پودر مِل و چسب چوب استفاده میکنند.


نقاشهای ساختمان برای ساختن بتانه از مِل و چسب چوب استفاده میکنند. استفاده از این بتانه برای زیرسازی کفپوش که به هر جهت با رطوبت تماس دارد, مناسب نیست.

در آنزمان هنوز افزودنیهای بتون چندان رواج نداشت و مواد و مصالح ضد رطوبت نیز اینقدر تنوع نداشت.

امروزه با استفاده از این افزودنیها در زیرسازی, میتوان بستری فراهم کرد که تا حدود بسیاری مانع نشت رطوبت به کفپوش یا زیرسازی گردد.


بدون کنترل و رعایت اصول زیرسازی, چنین زیبائی چندان دوام نخواهد داشت !

نکته مهم و آخر لزوم امتناع از هرگونه عجله در نصب کفپوش pvc تا قبل از خشک شدن و تثبیت زیرسازی است.

امیدواریم لینک مطالب این یادداشت به کار علاقمندان این مبحث بیاید. سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در آینده خواهد کوشید ضمن ادامه این مجموعه یادداشت, در مطلب بعد بیشتر به نصب انواع کفپوش pvc بپردازیم.


برخی مشخصات فنی لازم لایه های خاک در موقع تحکیم

سلامت و پایدار باشید.

ویدئو پیوست استفاده از ابزار جدیدی بجای چکش لاستیکی را در کار نصب سنگ و سرامیک بنمایش میگذارد. این ابزار مکانیکی ضمن دقت بالاتر در همسطحی تایلها و مشکلات مربوط به شکسته شدن آنها درموقع چکش کاری, کمتر باعث خستگی مجری میشود :

https://www.instagram.com/p/CJuKed_pKeJ/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.