برخی تجربیات در کار با چوب- 3

منبت کاری
1,267

برخی تجربیات در کار با چوب- 3

کاربرد انواع چوب در صنعت مبلمان

از پر کاربردترین مواد طبیعی در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان, انواع چوب می باشند. ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” ضمن این مجموعه یادداشتها به نکاتی در کار با چوب می پردازیم که امید است مورد عنایت و استفاده علاقمندان این رشته و نیز همه آنان قرار گیرد که علاقمند به صنایع چوب می باشند.

در بخش قبل به مصارف انواع چوب در صنعت در و پنجره سازی اشاره شد. در این قسمت به کاربرد چوبهای مختلف در صنعت مبلمان می پردازیم. صنعت مبلمان یکی از مهمترین شاخه های دکوراسیون داخلی ساختمان بشمار میرود. پیشتر اشاره کردیم که این صنعت شامل دو شاخه اصلی ” مبلمان تمام پارچه ” و ” مبلمان چوبی ” می باشد.


یکی از قطب های صنعت مبلمان ایران, شهر قم است !

برای ساخت اسکلت ( کلاف ) مبلمان تمام پارچه, چوبهائی مورد نیاز است که بویژه از استحکام بالائی برخوردار باشند. از آنجا که کلاف مبل در معرض دید نیست, نوع طرح یا بافت چوب در این کار اهمیتی ندارد. ضمنا در ” کلاف سازی ” از چوبهائی استفاده میشود که از نظر اقتصادی هم به صرفه باشند.

یکی از پر مصرفترین انواع چوب در کلاف سازی, انواع مرغوبتر چوب ” ممرز ” است. این چوب دارای طرح و بافت خاصی نبوده و جلوه بعد رنگ جالبی نیز ندارد. گرچه چوبهای گردو, بلوط و راش نیز جزء چوبهای با استحکام بالا می باشند, اما قیمت چوب ممرز در بازار بسیار مناسبتر است.


چوب ممرز اگرچه بعد رنگ جلوه خاصی ندارد, اما انواع مرغوبتر آن بجهت استحکام و مقاومت بالا برای کار کلاف سازی در صنعت مبلمان مورد استقبال است.

هرچند از فلز نیز در کلاف مبل تا حدودی استفاده میشود, اما هنوز هم چوب بهترین جنس در این کار می باشد. رویه کوبی مبلمان با کلاف چوب, برخلاف کلاف های فلزی آسان تر و بدون کمترین محدودیت های دست و پاگیر است.

برخی انواع ” مبلمان چوبی ” دارای کلاف جداگانه بوده و در برخی کلاف و مبل یکی است. در انواع مدلهای این نوع مبلمان, ممکن است چوب مبل بیشتر یا کمتر دیده شود. بهمین جهت مصرف دیگر چوبها در انواع مبلمان چوبی باهم متفاوت است.

در بعضی از انواع مبلمان چوبی از منبت کاری استفاده فراوان میشود. این منبت کاری ممکن است روی همه یا بخشی از سرتاج, پایه ها و قیدهای مبل صورت گیرد. برخی انواع مبل استیل را بهمین جهت مبلمان ” تمام منبت ” می نامند.


چوب لازم برای کار منبت کاری, ضمن استحکام مناسب باید برای کار با مُغار هم ” خوش راه ” باشد !

بهترین چوب برای منبت کاری, چوب گردو است که البته چوبی کمیاب و گران قیمت است. بهمین جهت اغلب برای تعدیل قیمت تمام شده اینگونه مبلمان, از انواع مرغوبتر چوبهای راش یا افرا استفاده میشود.

مناسبترین چوب برای منبت کاری چوبهائی هستند که ضمن استحکام بالا, از نظر بافت نیز باصطلاح ” خوش راه ” باشند. چوب های بلوط و ملچ گرچه از استحکام بالائی برخوردارند, اما برای کار دستی با مُغار در منبت کاری ” خوش دست ” نیستند.

گاه بخشی از کلاف مبلمان چوبی در رویه کوبی زیر پارچه رفته و در معرض دید نیست. در چنین مواقع بمنظور صرفه جوئی در هزینه ها از ترکیبی از این چوبها و ممرز استفاده میشود.

از جمله عوامل مهم در انتخاب چوب برای این نوع مبلمان, نوع رنگ است. در انتخاب رنگ مبل, نوع پارچه مورد پسند مشتری نقش جدی دارد. گاه طرح و رنگ پارچه بگونه ایست که بمنظور تناسب و جلوه, بهتر است از رنگهای پوششی بدین منظور استفاده شود. وقتی از طلاکوبی در مبلمان چوبی بهره می گیریم, برخی رنگهای پوششی ( مثل سفید یا کرم ) میتوانند جلوه کار را چند برابر نمایند.


گاهی مدل و نوع پارچه مبلی بگونه ایست که برخی استفاده از رنگهای پوششی خاص ( مثل طلائی ) را ترجیح میدهند.

هرچند نوع چوب قسمتهای مختلف این مبلمان اهمیت جدی دارد, اما از رنگ چوب نیز نمیتوان غافل شد. ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” کوشش خواهیم کرد در این مجموعه یادداشتها, مطلب جداگانه ای را نیز به انواع رنگ چوب اختصاص دهیم.

با آرزوی سلامتی, امیدواریم لینک های مرتبط با این یادداشت سایت ” دکوراسیون بهفرم ” هم برای کلیه علاقمندان و دست اندرکاران شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان مفید بوده باشد.

تنوع و بافت بسیار زیبای چوب بقدری محبوب است که امروزه از آن برای نمای دیگر انواع مواد و مصالح ساختمانی نیز استفاده میشود. ویدئو پیوست روش ابتکاری را بنمایش میگذارد که بهمین منظور روی سطحی ساده اجرا می گردد :

https://www.instagram.com/p/CKIxJ73Hu48/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.